Gå til innhold

Proteiner og kosttilskudd.


Pyså

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå har jeg akuratt begynt på et relativt hardt styrketreningsprogram som går 3 ganger i uka. Sammen med dette er jeg ute hvær dag med hunden, turenes lengde og intensitet varierer veldig på dagsformen. Men kan vel gå mellom 30min til 1,5t. fra skog og mark, til i nabogatene.

Så er det dette med å få riktig mat osv. Jeg klarer ikke å spise 5 ganger om dagen, men mer 2-3 skikkelige måltider samt litt småspising av grønnsaker eller frukt mellom. (er dette riktig??)

Jeg tror jeg får litt av alt ila en dag. Jeg spiser grønnsaker, brød, frukt, kjøtt, mye egg (i perioder), ris, lite snop og brus (men kan unne meg en dag, sålenge jeg holder meg til bare den ene dagen), drikker masse vann osv. Altså litt av alt. Jeg tror at å få i seg litt av alt er det viktigste, og kansje litt mer av noe (som proteiner).

Jeg vil ikke begynne å telle kalorier eller være super nøye med hva som inntas kontra va som går ut, for meg er dette desverre demotiverende (har prøvd det tildigere). Jeg ønsker å kunne spise det jeg er vandt med. (Mengdene og størrelsen eks mer kjøtt og grønnsaker enn ris til middag jobbes med allerede).

Men igjen, jeg trener ikke bare fordi det er bra for kroppen, men også for å se bedre ut (jeg driter i hva vekta sier, sålenge jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut til slutt). Sååå, hva kan hjelpe iforhold til det jeg har skrevet til nå? Jeg leter ikke etter noe kosterstatter! Heller tror jeg ikke på noen vidunderpille.. Men mer noe som kan "gi en hjelpende hånd i oppoverbakkene".

Vitamiener eller proteiner? Shake ellr piller? kom gjerne med tips og erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Protein :) Så mye som mulig, uten at du må veie og stresse med det. Hvis du bare konsekvent tenker på å spise mer proteinrike matvarer, og på å bytte ut tomme karbohydrater med protein, så vil det virkelig bidra til en fremgang, først og fremst prestasjonsmessig, men også i forhold til utseende :) Det er min erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein :) Så mye som mulig, uten at du må veie og stresse med det. Hvis du bare konsekvent tenker på å spise mer proteinrike matvarer, og på å bytte ut tomme karbohydrater med protein, så vil det virkelig bidra til en fremgang, først og fremst prestasjonsmessig, men også i forhold til utseende :) Det er min erfaring ;)

Men hva er "tomme kalorier"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er "tomme kalorier"...?

Det er et utrykk for mat som ikke gir deg noe som helst. Ja de inneholder energi, men kun i form av raske karbohydrater som får blodsukkeret ditt til å stige og deretter synke igjen raskere enn lynet ;) Brus, som et svært godt eksempel. Tenk på hvor mye mettere du blir, og hvor mye mer fullverdig et måltid av kylling og grønnsaker føles, enn et av en halvliter cola og to sjokoladebiter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...