Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Yo. Akkurat joina detta forumet.

Jeg har trent styrke i over 2 år nå, gått opp sikkert 15 kg muskelmasse og føler meg generelt mye mer komfortabel med meg sjøl. Elsker treninga mi. Men proteinpulver er fortsatt en gåte for meg.

Greia er at jeg har alltid bare spist naturlig mat, fått i meg alt jeg trenger fra rene matvarer, mye kylling, fisk, brødskiver med leverpostei OG MYE melk. I de siste 6'ish månedene har jeg diskutert kraftig med noen kamerater som hevder proteinpulver er et must, mens jeg er av en helt annen oppfatning. Jeg har studert en del bio- og organisk kjemi, so føler jeg er rimelig oppdatert på hvordan kroppen fungerer, og har aldri sett poenget med Proteinpulver i det store og hele. Jeg har de siste 6'ish ukene gått på proteinpulver for å teste det ut, og det har jo vært interessant. Men la meg først bare si hva jeg synes er verdt å diskutere.

For det første vi trenger proteiner, det er vel alle enig om. For det andre sier folk at man trenger proteiner flytende etter trening for raskere opptak. 1 dl melk inneholder 3,5 gram proteiner. Så ved en halvliter skummamelk snakker vi om 17,5 gram proteiner. Og MASSE mineraler, kalium, kalsium, fosfor, vitaminer. Kjempeprodukt! Melk er flytende! For det andre hører man folk si alt fra 1,5 - 3 gram proteiner pr kg for å bygge muskler. 3 gram pr kg virker overkill for meg. Og her er det viktig å presisere at det ikke er 2 gram (eventuelt 3) per kilo. Det er per kilo ren muskelmasse, ikke egen kroppsvekt. Folk som ofte tar 150-200 gram om dagen tar baserer ofte dette på total kroppsvekt.

For det tredje, er det en annen myte jeg ikke klarer å finne akadamisk grunnlag for. Det sies at man skal aldri ta mer enn 30 gram proteinpulver om gangen, ettersom kroppen ikke klarer å assimilere mer en det om gangen. Det må være sprøyt. Kroppen vil ta opp og metabolisere så lenge den har bruk for næring. Følger man den logikken der vil kroppen bare nyttegjøre seg av kanskje 25 % av et måltid med kylling/laks e.l. fordi den plutselig midt i måltidet vil oppnå metning. Gir ingen mening.

Så hva er argumentene for proteinpulver? Du kan skaffe deg like bra proteiner gjennom mat fra butikken. De kan tas opp raskt nok hvis man a) planlegger dietten B) spiser/drikker rett.

Jeg må personlig si at den eneste effekten jeg har lagt merke til av proteinpulveret er antydning til en raskere restitusjon etter resistance trening.

Det gir også mening for meg å bruke proteinpulver hvis man a) har dårlig råd B) har dårlig tid c) ønsker å gå ned i vekt, ettersom jeg kan tenke meg det er lettere å jobbe rundt en diett der shakes dekker protein-biten.

Føler ærlig talt detta proteinsirkuset er den største hoaxen verden har sett de siste åra. Milliardindustri som er dyktig markedsført, og opprettholdes av folks forfengelighet og latskap.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4060-proteinpulver-pro-cons/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med 30 gram per dosering er en seiglivet myte avkreftet utallige ganger.

Fordeler med proteintilskudd:

-Enkelt å supplere i kostholdet for å øke protein inntaket

-Billig når man ikke har råd å rive ut biffer og fisk over en lav sko

-Enkelt og ta med seg, kjapt å få i seg

Bakdeler:

-Finner ingen, men kanskje det at mange tror det har noe overnaturlig over seg som gjør at de forventer resultater som ikke er mulig med deres elendige kost og dårlige treningsprogram så det går fra tilskudd og over til bare ekstra kalorier. Men selv da tror jeg det er fordelaktig med mer protein i kosten. Men igjen, det er et hjelpemiddel, ikke et plaster

Personlig hadde jeg nok ikke vært på samme sted uten proteinpulver. Det gjør at jeg kan få i meg 6-7 måltider i løpet av en dag, enkelt og raskt. Når man for eksempel er på bulk er det noen enorme mengder mat man skal ha i seg, selv skal jeg ha 4000 kcal og da er kostilskudd nødvendig..

Så klart det er bakdeler. For det første putter man i seg et pulver man ikke kan garantere innholdet av. Jeg har kjørt ICP-MS analyser av andre pulvere (ikke proteinpulver) som ikke skulle inneholde uorganiske elementer, og fant tracer av en haug med spormetaller.

For det andre vil det gi ekstra jobb for organer. Det går det ikke ann å komme utenom. Både lever og nyrer vil opplevere større trafikk, og selv om det ikke nødvendigvis vil gi en akutt virkning, er det ikke ønskelig over tid.

For det tredje kan folk oppleve problemer med pH-balansen. Kanskje ikke et stort problem. Men tipper mange har opplevd fjerter som lukter død og fordervelse.

For det fjerde kan det ved normalt norsk kosthold øke fettakkumulering ettersom nordmenn flest spiser veldig mye proteinrik mat.

Det er bare de få aspektene jeg kom på i farta.

Personlig hadde jeg nok ikke vært på samme sted uten proteinpulver. Det gjør at jeg kan få i meg 6-7 måltider i løpet av en dag, enkelt og raskt. Når man for eksempel er på bulk er det noen enorme mengder mat man skal ha i seg, selv skal jeg ha 4000 kcal og da er kostilskudd nødvendig..

Det argumentet ser jeg. Men føler ofte at det reklameres for proteinshakes som et tilskudd for folk flest. Jeg trener ca 4 ganger i uka tenker jeg, og tviler ola nordmann trener like mye, men mange går fortsatt på proteinshakes. Er et paradoks av dimensjoner. Ville ikke vært overraska hvis 90% av de som kjøper det er veldig lite oppdatert på kosthold og hva dem egentlig trenger. Men så klart er du en som skal gaine og trener veldig mye, skal ha kalori-overskudd så blir situasjonen litt anderledes.

Eg vil tørre å påstå at "vanlige folk" ikkje har vondt av proteinpulver. Siden dei spiser brødskiver med ost/fårepølse/nugatti til frukost, lunch og kvelds gjer det ingenting om dei streifer innom litt protein i ny og ne.

Annonse

Du nevner i starten Proteinpulver pros og cons. Det virker på meg som du har bestemt deg på forhand at det er mest cons. Har du noen eventuelle pros du vil trekke fram?

Jeg er personlig ikke noe redd for "urent" pulver fra veletablerte norske leverandører, i allefall ikke noe mer en sprøytemidler på grønnsaker eller tilsetningstoffer og annet rask i alt det man spiser :)

Jeg har både nevnt pro's and con's i OP'n. Men det forutsetter at man faktisk leser den. :)

Dessverre er kjemikunnskaper blant norsk industri særdeles dårlig. Jeg ville ikke stolt på produkter basert på at de er norske alene.

Lest op og er enig i det du trekker fram som positivt. Uenig i en del andre ting, så enig blir vi nok ikke. Men interessant diskusjon så håper noen andre kommer med innspill på pluss og minus.

Ang norsk kjemikunnskap vet jeg ikke, men jeg gjentar meg selv å sier at jeg er ikke noe spesielt mer eller mindre rett urenheter i protein tilskudd en mye annet folk spiser. Og jeg vil ikke, i mangel av et bedre ord, bli for "paranoid" heller. Så jeg velger å stole på den norske matvareindustrien når det kommer til kontroll osv:)

Jeg er veldig lite paranoid og helt enig i det. Generelt tåler man litt økte konsentrasjoner av det meste. Men det er merkelig hvor lite faglig diskusjon det er rundt proteinpulver. Kan knapt tenke meg et produkt som selger i tilsvarende kvanta uten å kunne legge frem definetive data som støtter supplementet. Bare det faktum at Olympiatoppen sier det er tull for meg til å lure.

Det argumentet ser jeg. Men føler ofte at det reklameres for proteinshakes som et tilskudd for folk flest. Jeg trener ca 4 ganger i uka tenker jeg, og tviler ola nordmann trener like mye, men mange går fortsatt på proteinshakes. Er et paradoks av dimensjoner. Ville ikke vært overraska hvis 90% av de som kjøper det er veldig lite oppdatert på kosthold og hva dem egentlig trenger. Men så klart er du en som skal gaine og trener veldig mye, skal ha kalori-overskudd så blir situasjonen litt anderledes.

Der er jeg enig, ser ofte 15-16 åringene som har begynt på treningssenter og drikker shakes, men drar så hjem for å spise grandiosa til middag. Da har det nok ikke så mye for seg. Det jeg tenker er at det er langt verre ting folk bruker store penger på, proteinpulver eller gainere kan ikke skade deg i noen stor grad, jeg ville ikke vært i tvil om hva jeg skulle spist; kebab fra den lokale tyrkeren eller en proteinshake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...