Gå til innhold

Øvelser etter å ha slitt leddbånd


kress

Anbefalte innlegg

Som 16 åring sleit jeg leddbåndet mitt i kneet. Dette under en håndballkamp. Jeg dro til en fysioterapeut og fikk anbefalt diverse øvelser for å trene opp kneet mitt. Noe jeg som dum 16 åring ikke følte var nødvendig. Jeg har i dag helt ok kondis, men kneet streiker og gjør vondt etter en time på mølla 2 dager på rad. Sykling liker jeg ikke på samme måte som løping. Føler at tredemølla gir meg så mye mer.

Spørsmålet mitt er dermed: kan jeg trene kneet opp til å bli bedre nå, så mange år etter?:/ evt hvilke?

Håper noen har peiling:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En time på tredemølle to dager på rad er jo relativt mye det, nesten uansett hvilken intensitet du kjører! Finnes bedre måter å øke kondisjonen på.

Tips 1: Få hjelp med fysioterapeut e.l. igjen.

Tips 2: Utfør kvalitetsoppvarming før trening.

Tips 3: Riktig styrketrening, med et fornuftig utvalg av øvelser, variert belastning og oppsett tilpasset skaden VIL hjelpe for å stabilisere.

Tips 4: Til helv... med tredemølla. Skal du absolutt løpe, sørg for å gjør det med god teknikk, og aller helst utendørs på mykt underlag med riktig skotøy.

Tips 5: Glad i å svømme? Svømming er gjerne en veldig effektiv og skånsom måte å bedre kondisjon på (Sålenge du ikke er helt forferdelig dårlig til det slik som jeg er).

Spiller du fortsatt håndball? Har du problemer med kneet under trening da isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å kontakte fysio igjen, men startet ikke med en timers økter på mølla før for 3 uker siden. Det var da det ble kræsj! Jeg er glad i å svømme når jeg er på ferietur, men noe nm i svømming blir det aldri til meg. Er ikke teknisk god der, nei:) så da får jeg visst heller bare bite i det sure eple å sette meg på spinnesykkelen vi har i kjelleren(!). Også skal jeg sette meg ned her inne å lese meg frem til styrketreningsøvelser tilpasset et halvveis skada kne. Spiller dessverre ikke håndball lengre, nei:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...