Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener for å redusere fettprosent og øke i muskelmasse, ikke i hovedsak gå ned eller opp i vekt.

Men, jeg veier meg 1 gang i uka for å se hvordan ting utvikler seg og etter noen uker med kcalunderskudd, nylig begynt styrketrening og kardio har vekta økt 2 kg (!!) sammenlignet med før jul da jeg ikke spiste bra og proteinrikt og ikke trente styrke eller noe særlig kardio..

Vet at vekta ikke har noe å si, men jeg ble litt demotivert..

er det noen logiske grunner til dette, f.eks vann i støle muskler eller har jeg rett og slett gått opp?

Jeg har ført matdagbok så jeg vet at jeg ligger i underskudd og ikke "underestimerer"..

Haha, huff

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3944-plutselig-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er vannvekt??

Pleier selv å gå opp en del i vannvekt før og under mensen.. Kan også være andre grunner til at kroppen holder på mer vann.

Ville ikke vært så bekymret om jeg var deg. Det er vanlig at vekten varierer med noen kg utifra når du har spist, hvor mye du har drukket, osv osv. Er ikke nødvendigvis fett.. Bare tenk.. For å ha lagt på deg 2 kg i rent fett må du har hatt et kalorioverskudd på ca. 14 000, eller 1000 kcal om dagen hvis det er snakk om 2 uker.

Dersom du skal bruke vekta som en nogenlunde pålitelig referanse, må du sørge for at forholdene er like hver gang. mage/tarminnhold, vann i kroppen ol. kan gi store utslag på vekta. Finn en fast dag og et fast tidspunkt der du veier deg. (Fredag morgen etter toalett, men før kaffe, frokost ol. kan være greit.)

Vekta er imidlertid bare en indikator på form (og en relativt dårlig en også). Bruk målebånd og speilet i tillegg.

Når det er sagt, så er det ikke uvanlig at kroppsvekten forandrer seg opp eller ned på diett. Jeg kan godt "gå ned" halvannen kilo over natta. Og mindre enn to dager etter at jeg startet en psmf runde forrige fredag, hadde jeg gått ned tre kilo. Da er det selvsagt demotiverende når vekta ytterligere to dager etter viser oppgang på et par, men det er bare kroppen som stabiliserer seg.

Dersom du ligger i underskudd kommer du til å gå ned i vekt.

Takk for svar! Jeg pleier alltid å veie meg før frokost, etter en kopp kaffe (samme mengde), men det er jo ikke alltid jeg får gått ordentlig på do.. Men det skulle vel ikke tilsi flere kg? hehe..

Men er det sånn at styrketrening kan gjøre at musklene holder mer væske?

Hei!

Jeg trener for å redusere fettprosent og øke i muskelmasse, ikke i hovedsak gå ned eller opp i vekt.

Men, jeg veier meg 1 gang i uka for å se hvordan ting utvikler seg og etter noen uker med kcalunderskudd, nylig begynt styrketrening og kardio har vekta økt 2 kg (!!) sammenlignet med før jul da jeg ikke spiste bra og proteinrikt og ikke trente styrke eller noe særlig kardio..

Vet at vekta ikke har noe å si, men jeg ble litt demotivert..

er det noen logiske grunner til dette, f.eks vann i støle muskler eller har jeg rett og slett gått opp?

Jeg har ført matdagbok så jeg vet at jeg ligger i underskudd og ikke "underestimerer"..

Haha, huff

Bruk målebånd og speil da du måler fremgang....ikke se deg blind på vekta :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...