Gå til innhold

Skal ned i fettprosent - ligge i underskudd eller vedlikehold?


smurfine78

Anbefalte innlegg

Har fulgt flexikost sitt kostholdsopplegg siden oktober og er kjempefornøyd. Siden jeg kun hadde et par kilo for mye (er 168 cm og veide 60 kilo, veier nå 57-58) var målet å gå ned disse + endre kroppssammensetningen slik at jeg fikk mindre fett og mer muskelmasse. Har ligget på 1500 kcal daglig, dvs. 500 kcal i underskudd og har nå gått ned kiloene for lengst. Nå er målet kun å gjøre om fettet (primært mage og rompe/lår) til muskler. Læreboka sier at man da må ned i vekt først (forbrenne fettet) for så å ligge i kalorioverskudd og bygge muskler. 

Jeg trener styrke 3 ganger i uka og 1 spinning. Kjører RYP program på styrke for øyeblikket, dvs. man starter med mange repetisjoner på forholdsvis enkel belastning, for så å endre på 4 reps med tung belastning. Før det igjen kjørte jeg Stronglifts. Kommer nok til å bytte litt mellom dem. Har merket i det siste at det er veldig tungt å løfte de tyngste vektene. Så jeg lurer på om jeg rett og slett spiser for lite og bør øke til vedlikeholdsdose? Har gått fint til nå, men mulig kroppen har ligget for lenge på underskudd til å klare å løfte så mye i lengden. Jeg klarer i alle fall ikke å sette noen nye rekorder i løft nå. 

Klarer kroppen å gjøre om fettet til muskler (og kanskje t.o.m bygge muskler), mens man ligger på vedlikehold kalorimessig? Eller må jeg fortsette med kaloriunderskudd helt til alt fettet er borte, for så å begynne muskelbyggingen?

I starten var det veldig mye mat, så jeg gikk aldri sulten. Nå derimot merker jeg at jeg er sulten mellom måltidene også. det er det som egentlig er hovedproblemet, at jeg føler jeg trenger mer mat. Man er da samtidig redd for at jeg vil gå opp i vekt og fettprosent igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...