Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ikke alltid like enkelt å raske sammen treningsklærne, dra til gymmet, slite seg ut og ikke verken se eller kjenne forskjell mtp kondisjon, styrke og det visuelle fra trening til trening. Det faktum at det krever år å kunne oppnå det som er målet for mange er en prøvelse. Motivasjon er meget viktig for å orke å holde ut, og svette de dråper som er nødvendig for å kunne oppnå sitt mål. Man har så inderlig lyst, men å gidde, det er det som er spørsmålet. Bare tenk på alt det man kunne gjort på den tiden man ville trent. Festa, shoppe, henge med venner, bowle, kino sov.

Man må også tenke litt på kosthold. Tenk hvor deilig det er å bare drite i hva man putter i seg. Is, brus, kake, pizza, øl og mye annet godt. Uten å få "skyldfølelse" for å ødelegge treninga. Det er ikke alltid like enkelt å takke nei når venner tilbyr deg det edleste kakestykke med den mest smakfulle glasur med sjokolade strø på toppen. Det er for meg en prøvelse, men jeg har intet valg. Sier jeg ja til det ene, sier jeg lettere ja til det andre. Vilje til å motstå fristelser er viktig for alle som driver med idrett.

Motivasjonen min er litt opp og ned. Den var på bunn rett etter at nybegynnerframgangen tok slutt. jeg sto fast på alt, ingenting fungerte. Det var først når jeg kjøpte meg proteinpulver at motivasjonen kom tilbake. Jeg begynte å trene fast, trene fast og spise fast. DA klaffet ting! Styrken økte og motivasjonen økte i takt. Så gikk det et lite år før jeg gikk lei. Ting kunne gå fortere, jeg kunne prioritert bedre. Jeg begynte å lese meg opp og forstå viktigheten av søvn, alkoholens ødeleggende virkning og fremfor alt mat. Jeg måtte velge selektivt og klokt. Når jeg sto fremfor hyller med sjokolade og chips tenkte jeg at jeg heller kunne kjøpt meg kesam, kylling eller melk f.eks for pengene. Det fungerte ypperlig, og jeg lot meg selv bare spise søtstoffer når jeg hadde spist sunn man. Da gadd jeg som regel ikke putte i meg skiten, for jeg var enten mett eller klok av skade.

Den dag i dag er motivasjonen ganske bra. Jeg bruker nesten 100kr daglig på mat med tanke på trening. Lønninga mi renner ut til det foreldrene mine ikke vil kjøpe. Greit nok det, jeg er i voksen alder og har ikke vondt av å ta ansvar selv. Jeg kjøper sjelden kosttilskudd for tiden, jeg vil ha næringen i form av mat, ordentlig mat!

Den beste motivasjonen min er å se på bilder fra før jeg begynte å trene. Det er ikke vanskelig å se forskjell på det tynne skjelettet jeg var før. Fra tynn strek til ikke fullt så tynn strek. Det er ubeskrivelig deilig. Selvsikkerheten har økt enormt. Jeg har fått mange flere venner på veien, og blitt kjent med flere jenter. Å få positive kommentarer fra det motsatte kjønn er den beste motivasjon. Jeg skal ikke lyve, hva andre mener om meg og min kropp betyr faktisk en del. Det tyder på at en gjør noe riktig når man hører fra kamerater at den og den jenta hadde sett biler på face og sagt at jeg har fin kropp. Da får jeg lyst til å gjøre det enda bedre på trening!

Trening er for meg blitt en livsstil. Jeg trenger trening og det treningen gir meg. Man har INGENTING å tape på å styrke kroppen, samme hva målet er. Jeg vil heller bli utslitt 5-6 ganger i uka, bli støl og ta de skaderisikoer det medfølger enn å ikke kunne presse 50 kg i benk(forbeholdt menn. Jenter som klarer 50 er ganske flinke!), eller være feit. De som velger å sitte i sofaen å trøstespise mens de tenker over over hva de kunne gjort med kroppen skal jeg respektere. Jeg synes ikke synd på slike folk, men jeg sier det ikke høyt og jeg hjelper de gjerne! Har hjulpet flere overvektige venner, og jammen er det forskjell på humør og utstråling når kiloene sakte meg sikkert går bort, mens styrken øker.

Jeg tror ikke det er noen på fitnessbloggen som angrer på valget de har tatt. Vi har tatt et seg i riktig retning og representerer den sunnere delen av befolkningen. Stå på! Dere kan være stolte over dere selv!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3736-motivasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motivasjon

Du har krølla deg opp i sofaen etter en lang dag på jobb. Du har kanskje møtt sure kunder, hatt en fysisk tung arbeidsdag, stress på kontoret eller generelt alt for mye å gjøre. Det føles så inderlig godt å hvile hodet litt, bare littegrann - og der sovner du. For så å våkne 2-3 timer senere, med nada lyst til å trene. Hørtes det kjent ut?

Dette er det DU som kan gjøre noe med. Det er mentaliteten DIN som bestemmer hva du skal bruke fritia di til, ikke den grinete sjefen din eller hva du nå påvirkes av. Ikke la andre bli unnskyldningen, ta deg sammen og gjør det du vet skal til! Skal du forandre noe, er det deg selv du må begynne med.

Vi har to faktorer som styrer motivasjonen - den indre og ytre. Ytre motivasjon kan være enkle ting, som å se bra ut for kjæresten (eller eks`en, ingenting er som et punch in the face på han som dumpa deg!), gå ned et par kilo, passe inn i yndlingsbuksa du vinka farvel til for tre år siden. Dette er styrt av at vi jobber mot ei belønning. Den indre derimot, er den som avgjør om du drar deg på trening, selv de dagene det går tungt. Det er den som driver deg videre, som stadig får deg til å strekke deg lengre, høyere, tyngre. Det er viljen din, egoet ditt som sier at du gir deg ikke! For å lykkes, er det viktig å fokusere på positiv motivasjon. Denne kan rettes i sammenheng med viljen til å prestere, å oppnå seire i seg selv uten nødvendigvis å få belønning. Å følge progresjonen av egen trening, å løfte bare litt tyngre, å løpe litt raskere, det styrker egoet ditt, selvbildet og synet på deg selv. Du er bedre enn du trodde du var, du greide mer enn du gjorde sist! Sky is the limit!

In every artist, there`s an masterpiece.

Step by step, each piece of your success is being build.

If this weight is gonna kill me tonight,so be it.

I doing exactly what i wanna do, i am living my life on my terms.

They can sit back and crack up jokes, and analyze.

Make all the fun of me they want.

But im the one who`s living the life, living my dream.

Negativ motivasjon derimot, indikerer angst for hva som vil skje om du ikke lykkes. Angsten for å mislykkes blir større enn gleden av å lykkes, og man vegrer seg for å komme igang. Kanskje det er derfor mange sitter i skippertakskuta i januar, men får litt slagside etter den første måneden har gått? Legg vekk dette, finn gleden! Gjør det for deg selv, det er DU som er hele forskjellen. Du har kraft, styrke, utholdenhet, du kan gjøre ALT!

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Motivasjon

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3736-motivasjon/#findComment-128087
Del på andre sider

Vi har hatt om det med indre og ytre motivasjon, går på idrettslinja selv. Det var starten på min kroppstransformasjon :)

Når man vet hvorfor man gjør som man gjør, og hvor det kommer fra.. Da kan man i større grad forbedre og søke forandringer. Interresant med det psykiske som ligger bak de valg og handlinger man gjør, mental trening skal ikke undervurderes :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3736-motivasjon/#findComment-128120
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...