Gå til innhold

Korte pauser, erfaring?


brukernavn

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene i lunchen på jobb. Dvs jeg har 20min med effektiv trening hver ukedag. 

For å rekke å få 3 sett på 3 øvelser hver dag har jeg testa med 1min pause mellom setta, noe som jeg aldri har prøvd før. Blir litt svakere plutselig når man ikke rekker å roe ned pusten før neste sett, men så blir jeg også helt kjørt og støl som aldri før.

Er det noen som har noen erfaringer? Burde jeg fortsette slik så lenge det gir fremgang eller er det bedre å få ned mengden så jeg henter meg inn bedre mellom hvert sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fiint kjøre på den måten, spesielt så lenge du har fremgang og om målet er å rekke 3 sett.

Det er ikke optimalt med så korte pauser mellom settene når man snakker om maksstyrke, si 3 sett på maksvekter - men da kan du jo eventuelt kutte ned til 2 sett pr. øvelse i de ukene du har de tunge vektene slik at du får tid til litt lengre pauser.

Kroppen vil i rel. stor grad tilvenne seg pausefrekvensen din, men generelt kan man si at første sett starter med en verdi på 0, litt avhengig av hvor godt du har varmet opp. Den perfekte pausen vil kunne gi deg en verdi på +1 som vil si at det andre settet føles lettere enn det første settet. En for lang eller for kort pause vil kunne trekke verdien ned til -1 som gjør at det plutselig føles unaturlig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...