Gå til innhold

Opphøyning under hæler på knebøy??


IngunnE

Anbefalte innlegg

Jeg fikk anbefalt å bruke litt opphøyning under hælene på knebøy for ei stund sia, for å minske slitasjen på akillesen og for å få bedre vekt på hælen.

Men jeg lurer på, er dette egentlig nødvendig? Blir det "juks"? Føler på mange måter at bøyen blir enklere i styrkesammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får mye bedre "vekt på hælen" når jeg tar av meg skoene så jeg er flatest mulig (ettersom sålen vil ha en viss helling framover) Derfor føler jeg meg mye mere "på tåballen" om jeg har sko på, og spesielt om jeg skulle hatt noe under hælen. Men jeg tror nok dette har endel å si med at jeg liker en generelt bred beinstilling og lav stangplassering. Så jeg vil sitte mye mere bakpå uansett en den tradisjonelle skulderbred stilling med høy stang.

Men poenget mitt var at jeg har alltid hørt at om man trenger noe under hælen så bør man jobbe med fleksibiliteten, og at å heve hælen vil bare stresse knær mer en nødvendig. Jeg kan heller aldri huske å ha sett noen som kjører med oppbygging under hælen som har kjørt under parallell...Just saying, vet tyngre vekt så tror jeg det er lite fordelsmessig å balansere på noen vektskiver og i tillegg ha en myk stor dempet joggeskosåle på toppen av det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig andre har grundigere forklaring, men jeg har hatt det inntrykket av at det kommer fra ikke god nok fleksibilitet. Men det er jo egentlig enkelt å teste på seg selv. Ta en knebøy i sokkelesten på flatt underlag å se om man føler at man bikker fram eller bak :) Så kan man utifra se litt på benstilling/bredde, stangplassering og fleksibilitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. bare et lite tips. Stort sett når folk føler de er "framtunge" altså på tåballen og føler de har lett for å miste balansen framover er fordi de setter seg ikke skikkelig bak, men rett ned, noe som gjør at knærne "faller inn" og resultatet er at en får en overvekt framover.

Hehe, sorry om det ikke var 100% det du spurte om, men er nok en grunn til at opphøying av hælene er mest brukt i smith-maskinen, og ikke i styrkeløft stevner (for å sette det litt på spissen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg satt opp styrkeprogram hos en PT på et mindre treningssenter i fjor, så foreslo han oppbygning under hæl siden jeg hadde litt problemer med riktig teknikk uten det. Han sa; "hvis noen kommer og sier til deg at du ikke må gjøre det fordi det skader knærne dine, så bare si at de tar feil, for det gjør det ikke!". Han var skikkelig flink og med en ordentlig utdanning så stoler på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er nok noe med et. Har slitt en del med svake knær og hofter - typisk dameproblem;) som har gjort at knærne har falt innover under knebøy. Begynner nå åbli bedre, etter mye trening på stretching og styrking! Kan nok ha noe med at jeg ikke setter meg langt nok bak, får teste litt neste gang :-)

Det e akkurat derfor jeg har lurt litt. Ser mange som bruker det, og det er mange som anbefaler det. Han som anbefalte meg det er en utrolig flink lærer så. Men det blir jo tross alt ikke brukt i styrkeløft, det enkle er ofte det beste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at opphøyd hel brukes mer i olympisk vektløfting enn i styrkeløft er at styrkeløft-bøy som regel er bredere i beinstillingen og mer avhengig av baksiden av lårene, rumpen og korsryggen enn et olympisk bøy med smalere benstilling som tar mer på fremdsiden av lårene.

Liker både uten sko og med hel, men etter jeg fikk vektløftersko bruker jeg utelukkende dem. Føles bedre med den vinkelen på foten når jeg kjører smalere bøy.

Jeg kjører ganske bred fotstilling, er det da greit med opphøyd, er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...