Gå til innhold

Okklusjon VS Bfr ???


darkwood

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Begge delene dreier seg om ingen eller mindre blodgjennomstrømming til en arbeidende muskel. Dette har som mål å eliminere oksygentilførselen/fornyelsen til muskelen som jobber, som igjen øker muskelfiberaktivering. Metodene øker også cellevolumet som så skaper økt celletrykk = celleekspandering = hypertrofi.

BFR skiller seg fra okklusjonstrening på den måten at det kun hindrer blodgjennomstrømmingen. Okklusjonstrening har på sin side som mål å stoppe den helt.

BFR kan oppnås ved å løfte 95% opp og 95% ned, altså ikke løse ut hverken i topp eller bunn. Okklusjon kan på sin side oppnås ved å knyte strikker i området på utsiden av mål-muskelen slik at blodgjennomstrømmingen stopper opp totalt.

Det øker fiberrekruteringen av type-II-fibre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.4.2016 at 10.12, Speilblankt skrev:

Begge delene dreier seg om ingen eller mindre blodgjennomstrømming til en arbeidende muskel. Dette har som mål å eliminere oksygentilførselen/fornyelsen til muskelen som jobber, som igjen øker muskelfiberaktivering. Metodene øker også cellevolumet som så skaper økt celletrykk = celleekspandering = hypertrofi.

BFR skiller seg fra okklusjonstrening på den måten at det kun hindrer blodgjennomstrømmingen. Okklusjonstrening har på sin side som mål å stoppe den helt.

BFR kan oppnås ved å løfte 95% opp og 95% ned, altså ikke løse ut hverken i topp eller bunn. Okklusjon kan på sin side oppnås ved å knyte strikker i området på utsiden av mål-muskelen slik at blodgjennomstrømmingen stopper opp totalt.

Det øker fiberrekruteringen av type-II-fibre ja.

Feil.

BFR og okklusjonstrening er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Naitsirkm skrev:

Feil.

BFR og okklusjonstrening er det samme.

Hmm merkelig :)

Jeg ramlet over denne artikkelen for en stund siden, som bekreftet at gammel lærdom stemte overens, og derfor passet det fint å svare i denne tråden.

Men hva skal man si om internettets artikkeltroverdighet idag(?). Beklager i så tilfelle om jeg kom med feilinformasjon.

Kan du henvise meg/oss til troverdige kilder som sier det motsatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Speilblankt skrev:

Hmm merkelig :)

Jeg ramlet over denne artikkelen for en stund siden, som bekreftet at gammel lærdom stemte overens, og derfor passet det fint å svare i denne tråden.

Men hva skal man si om internettets artikkeltroverdighet idag(?). Beklager i så tilfelle om jeg kom med feilinformasjon.

Kan du henvise meg/oss til troverdige kilder som sier det motsatte?

Redigerer her.

Det var ikke en artikkel, men ett innlegg på facebook jeg fikk lese. Jeg har ikke tillatelse til å dele det, men jeg har lenket under hvor definisjonen også er bekreftet. Desverre.

Det er forøvrig ikke det eneste som er feil i artikkelen, da han skriver at okklusjon/BFR ikke fører til DOMS (gangsperr) Og jeg har selv stasebånd som jeg bruker til okklusjonstreninga, og gangsperren etter 30-15-15-15 er helt avsindig. :)

Men jeg slenger ut linken når jeg får svar av Martin på hvor den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...