Gå til innhold

Spørsmål ang styrketrening


martedj

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i en liten knipe med meg selv hvor jeg ikke helt veit hva jeg skal gjøre. Trenger råd og tips som kan hjelpe meg. 

kort fortalt så elsker jeg å trene styrke med høy belastning og trene så ofte som mulig som blir ca 4-6 gang i uken. Jeg trener en 2-splitt hvor jeg trener underkroppen en dag og overkropp+ en kort intervalløkt neste dag. Jeg føler på en måte at det fungerer for meg og jeg har trent slik så lenge jeg kan huske. har trent styrke 3-4 år nå og jeg blir 20år dette året. Har en kroppsvekt som ligger mellom 54-58kg og er 168cm! Problemet mitt er at jeg føler jeg begynner å se manndig ut og dette hindrer meg litt i å øke på belastningen. Tar 70kg i knebøy med 8 reps for å komme med et eksempel på hvor "sterk" jeg er. Jeg ønsker å ha muskler, men vil samtidig holde på den feminine og tynne kroppen uten å se stor ut. Jeg ønsker derfor å vite hvor mye kg, reps og sett jeg burde forholde meg til for å holde på musklene men samtidig forme kroppen. Målet mitt er å få stor rompe og samtidig ha slanke fine bein og en lav fettprosent. Burde jeg fortsette med slike tunge vekter og trene litt flere intervaller eller burde jeg ta flere reps og sett med mindre belastning? Tar gjerne imot tips til øvelser som tar ordentlig på selve rompen og mindre på lårmusklaturen. Lurer også på om det lønner seg for meg å ta en større splitt, altså dele inn kroppen på flere dager eller om dette ikke er lurt siden jeg ønsker mest treningseffekt på stumpen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, martedj skrev:

Jeg har kommet i en liten knipe med meg selv hvor jeg ikke helt veit hva jeg skal gjøre. Trenger råd og tips som kan hjelpe meg. 

kort fortalt så elsker jeg å trene styrke med høy belastning og trene så ofte som mulig som blir ca 4-6 gang i uken. Jeg trener en 2-splitt hvor jeg trener underkroppen en dag og overkropp+ en kort intervalløkt neste dag. Jeg føler på en måte at det fungerer for meg og jeg har trent slik så lenge jeg kan huske. har trent styrke 3-4 år nå og jeg blir 20år dette året. Har en kroppsvekt som ligger mellom 54-58kg og er 168cm! Problemet mitt er at jeg føler jeg begynner å se manndig ut og dette hindrer meg litt i å øke på belastningen. Tar 70kg i knebøy med 8 reps for å komme med et eksempel på hvor "sterk" jeg er. Jeg ønsker å ha muskler, men vil samtidig holde på den feminine og tynne kroppen uten å se stor ut. Jeg ønsker derfor å vite hvor mye kg, reps og sett jeg burde forholde meg til for å holde på musklene men samtidig forme kroppen. Målet mitt er å få stor rompe og samtidig ha slanke fine bein og en lav fettprosent. Burde jeg fortsette med slike tunge vekter og trene litt flere intervaller eller burde jeg ta flere reps og sett med mindre belastning? Tar gjerne imot tips til øvelser som tar ordentlig på selve rompen og mindre på lårmusklaturen. Lurer også på om det lønner seg for meg å ta en større splitt, altså dele inn kroppen på flere dager eller om dette ikke er lurt siden jeg ønsker mest treningseffekt på stumpen? 

Du burde strukturer om på programmet ditt, slik at du får mindre treningsvolum på ben og mer på rumpa, siden det er muskelen du ønsker å øke i volum på. Dette er et "typisk" problem for flere jenter. Søk på bret Contreras på youtube for rumpe øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, FrkHoel skrev:
16 timer siden, FrkHoel skrev:

Tren rumpa uten at lårene blir større

 

Om du er redd for å bi "stor" så bør du satse på et vedlikehold at styrken ved å trene fullkropp kanskje 2 ganger i uken, og gjerne legg inn 1-2 rumpeøkter i uken i tillegg.

Tren rumpa uten at lårene blir større

 

Om du er redd for å bi "stor" så bør du satse på et vedlikehold at styrken ved å trene fullkropp kanskje 2 ganger i uken, og gjerne legg inn 1-2 rumpeøkter i uken i tillegg.

takk for svar☺️ Vurderer å ha et likt treningsprogram slik jeg har nå med en 2-splitt, men at jeg veksler mellom repitisjoner og vekt. Altså kjøre 3x8-10 med 70kg og i neste underkroppsøkt kjøre 3x12-15 med 40kg. Jeg vil regulere mellom å kjøre tungt og lett på baseøvelsene som knebøy og markløft også kjøre øvelser som går mer direkte på rumpen med så mye jeg klarer på hver økt. Er dette en bra måte å løse problemet mitt på? Tenker å teste for å se om både jeg selv liker å trene med litt lettere vekter og om kroppen min utvikler seg i den retningen jeg ønsker!🙋🏼 kom gjerne med flere innslag/tips, setter stor pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...