Gå til innhold

Går jeg ned for raskt?


Anbefalte innlegg

Veide 86.2 kg på morgenvekten i dag. Er 178cm høy. Startet på 97.5 kg rundt nyttår.

Gått ned jevnt og trutt. Hatt et par uker med litt varierende kosthold og litt for mye alkohol, ellers har jeg ligget på 2000 kcal dagen og en spisedag i uka. Har siste to ukene gått over til å ligge på 1500 kcal dagen, men å spise det jeg brenner av kalorier. Da har jeg ingen dedikerte spisedager, men har en tanke om at jeg kan skeie litt ut enkelte lørdager så lenge jeg har brent minst 1000 kcal. 

Lurer litt på om jeg går ned for raskt. Har som mål å komme under 80kg til sommeren, det skal jeg vel klare med glans om ikke motivasjonen svikter. Helst ned til 70kg til neste sommer, men er forberedt på at det kan bli hardere. 

Har vært overvektig stort sett hele mitt voksne liv. Trent fra ca. 2012, gått litt ned i vekt uten å gjøre noe med kostholdet også typisk gått opp igjen på høsten. Trent ganske ustrukturert, mye terrengsykling, litt løping og litt sykling. Trente styrke et par år tidlig på 2000-tallet, ellers ingen idrettsbakgrunn.  

Siden 1. januar har jeg hatt et ganske strukturert treningsopplegg. 

Trener hovedsaklig kondisjon, ca. 3-5 timer sykkel, med en langøkt 3-4 timer for det meste i z1 og en intervalløkt enten på spinningsykkel eller ute. I tillegg blir det gjerne en eller to turer til, i varierende tempo. Sykler ute hele året. Sti og grus. 

Løper ca. 10km, splittet i to økter, en intervalløkt og en forsøksvis rolig økt. Totalt ca. 1 time. 

Prøver å supplere med litt styrke, men dette blir litt hummer og kanari. Vet at mange her inne vil råde meg til å legge mer vekt på styrketreningen, men jeg har helt konkrete tidsmål for flere ritt og løp til våren, sommeren og høsten så det er ikke aktuelt å la styrketreningen gå utover tid på sykkel og med løpesko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Med dine treningsmengder og vekt tatt i betraktning, så hadde det ikke vært noe problem for deg å spise minst 2500 kalorier og enda gå greit ned i vekt

2: Litt strukturert og enkel styrketrening 1-2 ganger i uka vil være veldig positivt for din satsing på løping og sykling :) Spesielt som skadeforebygging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, rudboy skrev:

1. Med dine treningsmengder og vekt tatt i betraktning, så hadde det ikke vært noe problem for deg å spise minst 2500 kalorier og enda gå greit ned i vekt

2: Litt strukturert og enkel styrketrening 1-2 ganger i uka vil være veldig positivt for din satsing på løping og sykling :) Spesielt som skadeforebygging :)

1. Ja, men sånn som det er nå så prøver jeg jo å spise opp mot 2500 dager jeg trener mye. Forbrenner jo fort 1000 kcal på en intervallrunde+oppvarming og transport hjem. Men dagene jeg ikke trener prøver jeg ligge på 1500. Før lå jeg altså på 2000 kcal dagen+1 spisedag.  Spiser jeg for lite? Jeg føler at jeg må ta høyde for en og annen sprekk og derfor ikke kan ligge på et veldig høyt daglig inntak. 

2. Ja, jeg vet at styrketrening er positivt, men ikke om det går på bekostning av tid på sykkel og med løpesko. Jeg prøver å klemme inn litt styrketrening, men vanskelig å få det mer systematisk enn at jeg har en tanke om å trene litt allsidig styrke en dag (core) og litt beinspesifikt en annen dag. Dette blir stort sett trening ala gruppetimer på SATS o.l. eller noen enkle øvelser med step, slynge, kettleball o.l. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har gått ned ca. 1kg i uka siden nyttår, det er veldig bra jobba! Normalt er å anbefale 0,5-1kg i uken for ikke å miste altfor mye muskelmasse. 

Etterhvert vil nok ikke vekttapet være like stort pr. uke som du opplever nå. Men hvis vekttapet fortsetter i samme tempo, da er det på tide med en liten forandring i kcal inntaket. Hvordan ser matplanen din ut pr. dags dato, med tanke på proteiner, karbohydrater og fett?

Det med styrke er veldig viktig, slik at du former kroppen din sakte men sikkert så du blir fornøyd i fremtiden, samt det med skadeforebygging. Har mange kamerater som driver med aktiv sykling, og de pleier å dytte inn en styrkeøkt/gruppetime som f.eks slynge på 30 min før en evt spinningtime i offseason.

Alle sprekker med tanke på mat en gang i ny og ne, og det gjør absolutt ingenting! Lov å kose seg litt i helgen, alt med måte :)

Stå på, fortsett med den gode innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hvallubb skrev:

Så du har gått ned ca. 1kg i uka siden nyttår, det er veldig bra jobba! Normalt er å anbefale 0,5-1kg i uken for ikke å miste altfor mye muskelmasse. 

Etterhvert vil nok ikke vekttapet være like stort pr. uke som du opplever nå. Men hvis vekttapet fortsetter i samme tempo, da er det på tide med en liten forandring i kcal inntaket. Hvordan ser matplanen din ut pr. dags dato, med tanke på proteiner, karbohydrater og fett?

Det med styrke er veldig viktig, slik at du former kroppen din sakte men sikkert så du blir fornøyd i fremtiden, samt det med skadeforebygging. Har mange kamerater som driver med aktiv sykling, og de pleier å dytte inn en styrkeøkt/gruppetime som f.eks slynge på 30 min før en evt spinningtime i offseason.

Alle sprekker med tanke på mat en gang i ny og ne, og det gjør absolutt ingenting! Lov å kose seg litt i helgen, alt med måte :)

Stå på, fortsett med den gode innsatsen!


Har ingen eksakt matplan. Følger "vanlig" diett på Lifesum med anbefalt inntak av fett, proteiner og karbohydrater, det vil si at det på dager uten noen sprekk pleier se greit ut. Men denne planen skiller jo ikke mellom typer fett, for eksempel animalsk, vegetabilsk etc. Det er kanskje noe jeg bør tenke mer på. Egentlig har jeg brydd meg lite om kostholdet, og fokusert på å få kaloriinntaket ned på et fornuftig nivå. 

Utfordringen med å kjøre styrke før eller etter spinning er tidsbruken. Er småbarnsfar. Vurderer å kjøpe et par Kettlebells og kjøre noen 30-min programmer hjemme de dagene jeg ikke får trent. Jeg trenger også balansetrening og innbiller meg at Kettlebells er bra.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed av en ernæringsfysiolog at det "idelle" vekttapet er på bare 10% per halvår. Tenker at det nok kan diskuteres litt, for alt er individuelt, men for min del ser jeg at jeg jo har hatt fordeler av at ting går så sakte. Feks så sitter de nye matvanene og aktivitetsnivået i ryggraden nå. Jeg klarer ikke skeie ut helt som før, og jeg klarer heller ikke være like passiv (har ikke lyst til det heller). Dette er ikke et skippertak (som det ofte blir med de som er overvektige store deler av livet), men en livsstilsendring. Sånn sett så har jeg tenkt at jeg har god tid. Jeg har også økt muskelmassen min med flere kilo, i stedet for å miste. Men syntes nå at ting går VEL tregt.. men det er en annen ting. 

Noe du også må tenke på er at "hodet" må være med her. Jeg er litt redd for å bli "høy på meg sjøl" eller mistrives med mitt nye "jeg". Tror også at stabilisering av vekta er verre når ting har gått veldig fort. Er mye å ta med i regninga her. 

Det var mine tanker bare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...