Gå til innhold

Hvor ofte trenger man å trene?


maiine

Anbefalte innlegg

Litt dum overskrift, da jeg egentlig vet at slikt er individuelt. Jeg vet også at når man ønsker å bli strammere og få ned fettprosenten, så er kostholdet avgjørende. Men, det jeg egentlig lurer på er om jeg kan roe ned litt på treningen, og fortsatt se resultater? Er en del som skjer på skolen om dagen, og synes ikke det er kult å dra å trene fordi jeg føler jeg må. Per i dag ser planen min slik ut:

Mandag: Styrke helkropp

Tirsdag: Intervall spin 55 min

Onsdag: Styrke overkropp, mage, rygg

Torsdag: Fri

Fredag: Styrke helkropp

Lørdag: Lang joggetur 50 min + (ca 7km)

Søndag: Fri

Vil jeg tape mye på å f.eks kutte ut spinningen en dag? Og hva vil skje med fremgangen hvis jeg kjører to styrke og to kondisjonsøkter i uka? Som sagt så avhenger jo det av hva jeg vil oppnå. Jeg er bare en helt vanlig student, som ønsker å være opplagt, sunn og frisk. Vil jo gjerne også få av litt magefett, og få mer markerte muskler. Kjører tunge baseøvelser på styrkeøktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt dum overskrift, da jeg egentlig vet at slikt er individuelt. Jeg vet også at når man ønsker å bli strammere og få ned fettprosenten, så er kostholdet avgjørende. Men, det jeg egentlig lurer på er om jeg kan roe ned litt på treningen, og fortsatt se resultater? Er en del som skjer på skolen om dagen, og synes ikke det er kult å dra å trene fordi jeg føler jeg må. Per i dag ser planen min slik ut:

Mandag: Styrke helkropp

Tirsdag: Intervall spin 55 min

Onsdag: Styrke overkropp, mage, rygg

Torsdag: Fri

Fredag: Styrke helkropp

Lørdag: Lang joggetur 50 min + (ca 7km)

Søndag: Fri

Vil jeg tape mye på å f.eks kutte ut spinningen en dag? Og hva vil skje med fremgangen hvis jeg kjører to styrke og to kondisjonsøkter i uka? Som sagt så avhenger jo det av hva jeg vil oppnå. Jeg er bare en helt vanlig student, som ønsker å være opplagt, sunn og frisk. Vil jo gjerne også få av litt magefett, og få mer markerte muskler. Kjører tunge baseøvelser på styrkeøktene.

Jag hade tagit bort spinningen och den långa joggturen, och istællet lagt till antingen en dag tung styrketrening till eller en økt intensiva intervaller ala Tabata. Det ær det mest effektiva du kan gøra i fettførbrænnande syfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade tagit bort spinningen och den långa joggturen, och istællet lagt till antingen en dag tung styrketrening till eller en økt intensiva intervaller ala Tabata. Det ær det mest effektiva du kan gøra i fettførbrænnande syfte.

Hmm, jeg er litt skeptisk på å kutte cardio da jeg er veldig glad i det. Dessuten har jeg hørt at man bør kombinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervall-løpning ær ju cardio?

Varfør borde man kombinera?

Ja, det er sant. Men tenkte mer sånn at jeg faktisk liker spinning og lange joggeturer. Løpeintervaller er jeg dårligere på, så da velger jeg heller spinning. Jeg vet ikke hvorfor man bør kombinere, er bare det jeg har hørt og lest rundt om kring :) Derfor jeg spør om tips og råd her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. Men tenkte mer sånn at jeg faktisk liker spinning og lange joggeturer. Løpeintervaller er jeg dårligere på, så da velger jeg heller spinning. Jeg vet ikke hvorfor man bør kombinere, er bare det jeg har hørt og lest rundt om kring :) Derfor jeg spør om tips og råd her på forumet.

Det ær OK att tycka om långa joggingturer. Men det ær inte det mest effektiva før syftet.

Ditt mål var att gå ned i fettprocent, bli stramare, træna mindre och få samma resultat. Alltså vore det bæsta att effektivisera.

Men om du vill ha kvar en långkørning så hade jag nog tagit bort joggingen då, och haft kvar spinningen, då det borde vara ett hack mer muskelsparande æn att jogga 7km.

Vill man bara ned i vikt snabbast møjligt utan att det spelar någon roll om det ær muskler eller fett som ryker, ær definitivt långa joggingturer det bæsta alternativet. Eller amputation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inte meningen att låta barsk, men man vill ju att træningen ska spegla målet. Vad ær syftet med att jag gør det jag gør?

Eller så kan man givetvis træna bara før att det ær kul, då spelar det ju ingen roll vad du gør. Men då får man resultat dærefter också.

Anbefalt lesning: http://www.martinnorum.no/jeg-vil-stramme-opp/

http://fitnessbloggen.no/kunnskap-slanking/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Etter å ha lest artikkelen er det lett å tenke at jeg er motstander av kondisjonstrening. Kondisjonstrening er fantastisk og burde være en del av et treningsprogram dersom målet er lavere fettprosent " sto det i artikkelen øverst. Det jeg lurte på var enkelt og greit om progresjonen blir dårligere med en cardioøkt i stedet for to. Og hvem jeg bør prioritere av spinningen og langkjøringa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Etter å ha lest artikkelen er det lett å tenke at jeg er motstander av kondisjonstrening. Kondisjonstrening er fantastisk og burde være en del av et treningsprogram dersom målet er lavere fettprosent " sto det i artikkelen øverst. Det jeg lurte på var enkelt og greit om progresjonen blir dårligere med en cardioøkt i stedet for to. Og hvem jeg bør prioritere av spinningen og langkjøringa ;)
Ja. Och det menar jag med. Jag tycker absolut det kan ha en plats, men inte i form av 7km i samma tempo utan en intervalløkt. Det fyller syftet.

Och det svarade jag på :) Jag hade nog valt spinningen då, om vi ska se på vad som ær mest muskelsparande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Och det menar jag med. Jag tycker absolut det kan ha en plats, men inte i form av 7km i samma tempo utan en intervalløkt. Det fyller syftet.

Och det svarade jag på :) Jag hade nog valt spinningen då, om vi ska se på vad som ær mest muskelsparande.

Okei, takk for gode svar :) Dersom jeg har overskudd til en lengre joggeøkt, så vil vel ikke det ødelegge for muskelbyggingen? Jeg kjører jo rolig tempo, og mer heftig på spinningen. Tenker variasjon er viktig, da jeg ikke har noe kroppsbyggingsmål annet enn å bli sunnere og sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt gode svar fra Prometheus, men husk at den beste treningen alltid vil være den du trives med og som du vil klare å holde gående over tid :) Ikke tren noe dersom du ikke kan fordra det, da er det bedre å trene noe du liker - alt i alt vil du få mer glede og energi ut av det, og du vil kunne gi mer når du synes det er gøy :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt gode svar fra Prometheus, men husk at den beste treningen alltid vil være den du trives med og som du vil klare å holde gående over tid :) Ikke tren noe dersom du ikke kan fordra det, da er det bedre å trene noe du liker - alt i alt vil du få mer glede og energi ut av det, og du vil kunne gi mer når du synes det er gøy :thumbsup:

Vældigt bra svar, och detta ær sjælvklart viktigt! :)

Okei, takk for gode svar :) Dersom jeg har overskudd til en lengre joggeøkt, så vil vel ikke det ødelegge for muskelbyggingen? Jeg kjører jo rolig tempo, og mer heftig på spinningen. Tenker variasjon er viktig, da jeg ikke har noe kroppsbyggingsmål annet enn å bli sunnere og sterkere.

Ødelegge ær fel ord, men nej, det vill det inte. Om målet bara ær att bli sunnere og sterkere (beroende på vad din definition ær av det) så hade jag nog också kombinerat styrke och kondisjonstrening. Men som jag skrivit tidigare, det ær viktigt att stælla sig sjælv frågan: Varfør gør jag som jag gør, vad ær syftet med detta? Ær syftet att du tycker det ær kul och att det ger OK resultat øver tid, så go for it, det ær en god grund! :) Men inte før alla. Någon vill vara mest mulig effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...