Gå til innhold

Nybegynner spørsmål ;)


Kosemoms

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

dette er mitt aller første innlegg her, og jeg har noen spørsmål. 

Jeg begynte å trene for 2 uker siden, på treningsstudio. 4 dager i uken + en dansetime med jazz i uken. Trener litt kondisjon og endel styrke. Fører en "treningsdagbok" med vekt og midjemål, og opplevde første uken å gå ned 1,5kg 👍 PT'n mente det var nok bare vann i kroppen som var borte... Men veiet meg i dag og hadde gått opp 5kg plutselig.  Men midjemålet er det samme fortsatt.

lurer på hva jeg har gjort galt? Har jeg spist for mye? Har ikke akkurat bygget muskler på 2uker vel?

skal bare ned 5 kg (eller 8,5 nå da ifølge vekta i dag) og ned 10-15cm rundt midjen... Så burde vel være overkommelig med tanke på treningsmengden jeg har?

noen som har noen gode svar eller råd til meg?

må jeg bare være tålmodig, eller gjør jeg noe galt her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen hit! :)

Om du nylig har begynt å trene så er det absolutt ikke uvanlig å oppleve ganske store vektsvigninger. Dette kan i de aller fleste tilfeller forklares av væskebalanse. Jeg tenker at du pga økt treningsmengde, også produserer større mengder av stresshormonet kortisol, noe som gjør at kroppen holder mer på vann - gjerne flere kg. Musklene vil også respondere til treningen relativt raskt når man er nybegynner eller har hatt et lengre treningsopphold. 

Du skal altså IKKE bekymre deg. Væskebalansen vil normalisere seg etterhvert. 

Fortsett å følg med på midjemål og kjenn etter hvordan klærne sitter. Blir f.eks buksa løsere i midjen, men kanskje strammere i lårene så betyr det at du går ned i fettprosent, men at du bygger lår- og rumpemuskler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...