Gå til innhold

Vektøkning, jente 24 og 42 kilo...


villemo69

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 24 år og veier 42 kilo. Er 160 høy. 
Jeg går på ritalin 40 mg mot adhd, mister matlysten betrakelig av dette, Den er så og si ikke eksisterende. 
Jeg ønsker tips til smoothies, enkle matretter som ikke involverer for mye tygging (blir kvalm og klarer ikke svelge) 

Blir deprimert av å se på meg selv i speilet. Kan heller ikke kutte ut medisin fordi jeg sliter sånn med konsentrasjonen og uro i kroppen om jeg må sitte i ro for lenge. (Går på skole) 
Har lyst å trene, har trent en hel del før jeg begynte på medisin, men nå ser jeg ikke noe poeng med å trene når jeg ikke får i meg mat. 
Klarer til nøden å få i meg en banan på morgenen, men da er jeg dårlig i tre fire timer, sånn kvalm osv (helt vanlig bivirkning) 
Klarer først å spise skikkelig utpå kvelden når medisinen er gått ut. Hjeeeelp, vil så gjerne spise! 
Om jeg så må knuse middagen i blenderen gjør det ingenting, men trenger tips til gode næringsrike smoothier/lette måltider med masse kalorier og karbohydrater. Spiser det aller meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!  

Dette hørtes ugreit ut. Min første tanke var at dette er noe du burde ta opp med legen din. Jeg har selv vært underernært, og legen skrev ut (blå) resept på Nutridrink. Dette er ernæringsdrikker fra som formidles fra apotekene, og de kommer i ulike smaker. Jeg husker at de var ganske enkle å få i seg, helt flytende som tynn smoothi, og flasken inneholder (mener jeg å huske) kun et par dl. Og vips så har man fått i seg 300 kcl. De er relativt dyre om man ikke har resept, men i ditt tilfelle kan det tyde på at du kunne fått de på blå resept pga den situasjonen du er i. Jeg vet jo selvsagt ikke, men det er ment som et tips i fall du er interessert i å sjekke det ut.

Ellers kunne du kanskje prøvd med en variant av "kjøleskapsgrøt", og laget den ekstra flytende? Ønsket melkeprodukt med noe korn og/eller most frukt/bær stående i kjøleskap over natta; blir ganske myk i konsistensen. Lurt å ikke velge magre produkter! Kanskje du kunne drikke litt sjokolademelk først på dagen? Smoothieoppskrifter er jeg ikke noe god på, men tror det er lagt ut noen her på FB som du kanskje finner om du søker på det.

Du har sikkert en dialog med legen din om dette allerede, og det er nok det smarteste, selv om du sikkert også kan få noen tips her inne. Kanskje du kunne fått legen til å ordne en time hos en ernæringsfysiolog også? Jeg håper det ordner seg for deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...