Gå til innhold

Strekker i innside lår ved strake markløft


z94m

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem når det kommer til å utføre rumenske eller strake markløft. Opplever at alt går fint med venstre bein, men i det høyre får jeg en slags ekkel og vond "strekk" på tur ned, og selv om det ikke "revner" ordentlig, så er jeg SKIKKELIG støl på dette stedet flere dager etter jeg har prøvd (selv med lette vekter).

Har tenkt meg frem til at jeg eventutelt kan ha anterior pelvic tilt, som gjør at jeg er stram i hoftebøyer og quadriceps på høyre fot, som igjen legger et konstant strekk på høyre hamstrings. Har varmet opp ordentlig, tøyd, rullet og massert hoftebøyere og fremside lår, også før ei økt, men opplever det samme uansett.. legger ved bilder under for å vise hvor jeg tror jeg har vondt. Kjenner smertene godt i adductor magnus og i semitendinosus (som jeg vet om i alle fall, er ikke så god på anatomibiten). Kan også kjenne tilsvarende smerte ved liggende og sittende lårcurls, men i mye større grad ved strake markløft. I andre øvelser som f.eks. reverse deficit lunges, knebøy osv. kjenner jeg ingenting til problemet. 

Noen som har noen idé? 

 

adductor-longus-medial-hamstring.jpg

Hamstring-Diagram.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som en typisk proksimal hamstringstrekk. Kan være at den overarbeider for distal hams, gluteus eller adduktor. Til og med quads eller korsrygg.

1: Tren eksentrisk både i sittende og liggende/stående hamstring curl. 2-3 sekunder eksentrisk på lette (progressive) vekter i noen uker, bør føre til regenerasjon av fiberne. Studier viser at muskulatur som er sterk eksentrisk, ryker sjeldnere.

2: Aktivere glutes i øvelsene. Dvs bedre hofteekstensjon (men ikke hyperekstensjon)

3: Kne varus kan tyde på inaktivitet i adduktor, valgus-tilbøyeligheter kan tyde på overdreven adduktorfyring (sjeldent jeg ser sistnevnte)

Mulig at du må inn med hoftemobilitetsøvelser ETTTTTTER at vevet har grodd. ETTER.

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...