Gå til innhold

Opperert kne


MCRM

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål og håper noen her inne kanskje har noen tips eller vært borti noe lignende selv :-) 

jeg er født med en skadet menisk på begge bein, vært igjennom flere operasjoner på høyre så langt og opererte venstre kneet nå om torsdagen, venstre kneet var vist noe mere komplisert enn høyre så fikk en ganske trist beskjed om at jeg ikke kan løpe eller trene kampsport mere som jeg elsker å drive med! For det vil gi alt for store slitasje skader på kneet og jeg må igjennom større operasjoner senere igjen. Men jeg vil ikke la dette stoppe meg fra trening, som er en del av hverdagen min og vært det i flere år! Så noen som har tips eller kanskje treningsøvelser som virkelig har fungert på å forbedre kneet, jeg tar i mot hva som helst! :-) lest mye på nette men liker å høre erfaringer fra andre mye bedre! 

 

Takk på forhånd! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har operert begge knærne for diskoid lateral menisk, på høyre kneet hadde menisken ryket av ytterst så dem fjernet dem løse delen og lot det som var igjen bli. Nå på operasjonen på venstre kneet hadde den revnet langs bakre kant, det var ikke mulighet for å ordne den så bakre del ble klipt vekk så jeg har alt for lite av bakre del igjen på venstre kneet. Venstre kneet er mye vondere enn høyre men sliter med begge. Det føles ut som kniver som stikker inn på utsiden av kneet og inn mot midten, det kommer å går men noen ganger er det umulig å strekke/bøye på kneet pga smertene. Har til nå klart å trene med begge knærne selvom smerten har vært der, men nå etter operasjon på venstre var skadene værre og fikk da den beskjeden ang løping og ikke mere kampsport. Håper denne informasjonen hjalp litt mere :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig variabelt med hvem øvelser som fører til smerte, men løping, knebøy og andre øvelser som belaster knærne tydelig går ikke i lengere perioder, øvelser med hopp eller som gir støt på kneet fungerer også dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Lateral meniscus-skader forekommer vanligvis pga økt lateral (ytterside) kompresjon. Du sier at du er født med det, men da burde jo den kirurgiske reparasjonen ha vært meget vellykket med mindre det er flere ting på gang her.

Kne valgus vil f.eks øke lateral kompresjon av kneet og gi lateral meniscus mer juling.

Du trenger mest sannsynlig en GAIT-analyse av kvalifisert person samt spesifikke styrkeøvelser. Jeg kan dessverre ikke gi noe mer konkret info enn dette uten å ha sett deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...