Gå til innhold

Blodtrykksmedisin og prestasjon


boltzmann

Anbefalte innlegg

Eg har ein kronisk magesjukdom som legen vil behandle med blodtrykksmedisin (adalat). Sjukdomen utartar seg sånn at eg kastar opp av og til, men bortsett frå ved utbrot er eg heilt frisk. Blodtrykket er heilt fint og til og med litt lågt, så eg er litt redd for å prestere vesentleg dårlegare på eit sånt medikament. Sjukdomen er plagsom når eg får utbrot, men totalt sett ikkje verre enn at eg foretrekker gainz på trening. Nokon som har peiling på blodtrykksmedisin og prestasjon? Til info fokuserer eg mest på mellomdistanseløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke skryte på meg å være ekspert på området, men ut fra egen erfaring, så TROR jeg ikke blodtrykksmedisinen i seg selv vil påvirke negativt, men lavt blodtrykk kan påvirke både muskulær og generell utholdenhet.

Hvor denne grensen ligger vil variere fra person til person. Selv merker jeg at når BT kommer ned mot 100/60 (målt etter trening), så merker jeg det ganske tydelig på trening. Jeg går ut fra at BT er en del lavere når jeg tar meg skikkelig ut, for enkelte ganger under/etter bøy/markløft/bulgarsk utfall så er jeg heeeelt på grensa til at det svartner. Men da har jeg gjerne allerede merket det på formen, jeg yter generelt dårligere også før jeg "tar det helt ut".

For egen del var dette heldigvis enkelt å fikse, jeg kuttet bare ut enda en BT-medisin. Tidligere brukte jeg 4 ulike preparater, nå har jeg redusert til 1. Men jeg kan ikke påstå at jeg har opplevd noen bivirkninger av medisinene i seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også sånn at eg blir svimmel og må setje meg ned etter tunge løft. Nesten litt redd for å besvime. Blir også svimmel av å reise meg frå sofaen. Og så skal eg på blodtrykksmedisin... Men er eigentleg mest redd for nedsatt prestasjon i samband med kondisjonsidrett. Har prøvd adalat før, men det var ved anfall og i mykje større dosar enn det er meininga no.

Burde kanskje diskutert dette med legen, men fekk berre eit brev i posten med konklusjon og resept. Etter 10 år med utredning og famling etter diagnose. Er generelt lite imponert over medisinsk poliklinikk både på Haukeland og Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...