Gå til innhold

Ubehag/smerter i begge kne


Syxxz

Anbefalte innlegg

Hei! 

Leter etter noen kloke hoder, med min kne problematikk.... 

Mann 23år, trener crossfit (2mnd) trent ganske mye styrke før, samt langrenn. Har aldri hatt noe særlig problemer med kne før. 

Litt info:

Etter at jeg begynte med crossfit, har treningsmengden økt ganske drastisk. Med veldig bra resultat får man si ;) Har som sagt trent endel styrke tidligere, men mye nye øvelser. Har valgt å ta det litt rolig med vektene, spesielt når det kommer til øvelser som er nye for meg (olympiske løft m.m) For ca. 14 dager siden fikk jeg plutselig ubehag i begge kne, noe smerte til tider. Har ikke kjent noe under utførelse av øvelser. Og vil si jeg er teknisk god i øvelser som bøy og de vanlige. 

Har nå valgt å holdt beina helt i ro, kun trent overkropp. Men kjenner fortsatt på en "sviktfølelse" og stikkende smerte til tider.

Har lagt merke til at jeg er unormalt stram i fremside lår og bakside/sider på begge leggene. Tøyer regelmessig hver uke, samt foam roller. 

 

Har lagt ved et bilde av kneet mitt! (gjelder begge sider) Det området som er markert med rødt er der det oppstår ubehag. Det svarte er der jeg har lagt merke til at musklaturen har blitt enormt stram. Har rullet og brukt ball mye i det siste uten spesielt resultat. 

 

Har forresten fått time hos manuell terapeut, men 100år å vente.. Så spørsmålet er hva jeg burde gjøre? tips:D

 

Takk på forhånd.

kne.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut til at det er flere ting på fære her. 1: jeg tror at patella ligger for hardt inntil femurhodet, og dette fører til at brusken under skåla slites ut. 2: jeg tror at rectus femoris er for svak, noe som fører til at leggbeinet går posteriort (og fører til 1). 3: det kan se ut til at smertene ved hamstringfestet stammer fra svakhet i ytre hamstringfibre. 

Hvis du også har murring i ryggen, så kan dette henge sammen.

Dette er bare synsing utifra lignende caser jeg har hatt på klinikken. Mye bedre at du tar dette i person med terapeuten din, som du allerede skriver at du skal :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

 

Det du sier, ser ut til å stemme ganske bra. Og ja jeg har til tider murring i ryggen:/ 

Posteriort rotert bekkenstilling inaktiverer rectus femoris, leggen går posteriort, problemene dukker opp.
Les holdningsartikkel i signaturen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at det ville være lurt å strekke hamstring (ikke med toe touch, men med hip hinge) og å trene rectus femoris. Antakeligvis også strekke popliteus. Knær må ofte sjekkes i person for å få gode resultater, men ovennevnte pleier å stemme greit hos mange med denne typen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...