Gå til innhold

erfaringer?? lavkarbo, lavkalori, paleo?!


litago123

Anbefalte innlegg

Heisan!!

jeg er ute etter å få vekk det overflødige "valpefettet" og lurer derfor på hvordan kostholdet burdet leggees opp? trener ca annen hver dag (løper og litt styrke), og jobber mye så er mye på farta. er 18 år, 55 kg dersom det er viktig. Er det å kutte ned karbohydrater og øke proteinmengeden veien å gå eller har noen andre erfaringer og dele? merker jeg drukner litt i alt av dietter, lavkarbo,høyakarbo eææ, mye fett/ lite fett osv haha :huh: blir glad for tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor høy er du ?

Jeg tenker personlig at løsningen for deg er todelt tatt i betraktning din allerede lave kroppsvekt og unge alder.

1) Fokuser på å bygge muskelmasse, uten muskelmasse vil man alltid ha "valpefettet" da man ikke kan slanke seg ned til skjelettet før noe vises.

2) Prøv å spise proteinrikt, men uten å stresse for mye. Ikke knytt deg til en "diett", det er ikke noe magisk ved de. Sunt kosthold brorparten av tiden og la treningen gjøre jobben. Det er forøvrig alltid et smart tips å øke proteinmengden (innenfor rimelighetens grenser) da det kan både gi bedre resultater samt være med å legge grunnlaget for et bedre kosthold.

Husk på at ingen har noen gang løpt seg til en strammere kropp samtidig som de har ligget i underskudd uten å ha et solid treningsgrunnlag i bunn.

marathoner-vs-sprinter-female.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eirich over skriver bør du ta til deg (y)

Men ang dietter og vektnedgang så kan dette være greit å være klar over:

Det som til syvende og sist betyr noe er hvordan energiforbruk vs. energikonsum ser ut.

Et noe høyere proteininntak kan være en fordel (2 g/kg) da dette har en noe økt termisk effekt og virker mer mettende.

Øk nivået at daglig aktivitet - gå mer, alltid ta trappen osv.

Reduser litt på kaloriene du tar inn.

Ikke Kutt ut enkelte makronæringsstoffer helt da dette mest sannsynlig vil ende opp med cravings av et eller annet slag.

Det fiinnes ingenting magisk med forskjellige "dietter", og det enkle er ofte det beste.

Mer bevegelse og fornuftig inntak av mat (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar!!!

jeg er 168 cm :)

Du er i følge BMI helt i nedre grense av normalvektig, ned mot undervektig så jeg ser ingen hensikt i å tenke slanking. Tenk muskelvekst og jobb for det så vil ting stramme seg til uten at du havner i faresonen!

men en ting til? hva tenker dere om fett i kosten?? har en greia for fete oster, som brie osv hehe:(:cat:

Det er helt opp :) Husk at ingenting er isolert sett "bra/dårlig" men summen av alt man spiser avgjør. Så det er ingen problem med fett i kosten, og det anbefales og er livsnødvendig for f.eks hormonproduksjonen. Dermed kan du helt fint spiste fete oster, og liker du brie så spiser du brie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(y)

men jeg er veldig glad i å løpe. løper gjerne mellom 4-7 km ish 3-6 ganger i uken. har dette negativ effekt når det kommer til å bygge muskler? og hvor mye styrke (og hvordan styrke) burde jeg starte med? hehe er litt ny når det kommer til styrketrening.( trener på elixia dersom noen har tips til gode gruppetimer der;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye langdistanseløping vil nok påvirke muskelvekst til en viss grad da men det vil ikke hemme det, så 2-3 styrkeøkter i uken i tillegg vil absolutt være positivt. Å trene hele kroppen på hver trening når man kun har 2-3 dager i uken er ganske lurt.

Kan godt lese litt i denne artikkelen om du har lyst å lære litt :)

Nybegynnerprogrammet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...