Gå til innhold

Smerte i hofte


ingvildsen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 20 år som for cirka et år siden pådro meg en belastningsskade i hoftene da jeg trente meg opp til et halvmaraton.

Det begynte i høyre hofte, men jeg kjente det også godt i høyre hofte selvom jeg trappet ned løpetreningen.

Jeg gikk til fysioterapeut, og endte opp med fire uker uten løping der jeg tok ulike styrkeøvelser for hofte med strikk. Etter det prøvde jeg meg litt frem med løpingen, men skaden var fortsatt der.

Siden jeg har jeg prøvd meg frem, for jeg vil så gjerne løpe! Jeg har hatt flere løpefrie perioder, også prøver jeg meg litt forsiktig frem, men jeg blir ikke kvitt det! Etter en litt god periode i vår, prøvde jeg meg på en intervalløkt for første gang å cirka et halvt år etter å ha løpt rundt fire uker med par tre turer, lengste på rundt 40 minutter. Etter denne intervalløkten ble det mye verre, det var vondt/ubehagelig å gå i minst tre uker senere. Siden dette har jeg hatt løpefri og kun holdt meg til sykling/fjellturer og endel styrke, men ikke på ben da jeg har følt mer ubehag i område jeg har belastningsskaden i etter f.eks. knebøy. Nå kjenner jeg lite til det, men kan fortsatt kjenne tendenser til belastningsskaden under spinningsøkter blant annet.

Tenkte å begynne forsikting med løping igjen i oktober, så jeg lurer på om noen har erfaring med hvor forsiktig jeg bør gå frem for å begynne med løpetrening igjen uten å "slå opp igjen" skaden?

Jeg har vært hos fysioterapeut flere ganger. Det er snakk om hofteområdet fra cirka halebenet og fremover til siden av hoften. På det verste har det vært vondt i den grad at jeg har kviet meg for å stå på ett ben for å kle på meg, og jeg har fått annet gangmønster for å slippe ubehaget. Skaden holder seg ganske stabil, lenge kjente jeg hele tiden at det var "noe" i hoftene når jeg gikk og slik. Nå som jeg ikke har løpt på lenge kan jeg fint løpe et par ti meter uten at jeg kjenner noe til det.

Det er særlig når jeg tar sats at jeg har kjent det/sparker fra når jeg går i trapper og lignende. Området har vært ømt å ta opp/massere.

Han ene fysioterapeuten mente det kunne være snakk om muskelen m.piriformis.

Fikk også høre etter en av timene at skaden var på bedringens vei og at jeg kunne begynne forsiktig, imidlertid tror jeg at jeg ikke har skjønt hvor forsiktig jeg faktisk må begynne og at skaden derfor har holdt i så lenge.

Veldig interessert i å høre om noen har erfaringer med noe lignende!

Håper på hjelp!

Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg synest du bør ta dette opp med ein fysioterapeut eg, sidan du har slitt såpass lenge og gjentatte gonger.

Eg har sjølv slitt med overbelastning av piriformis, men då mest i forhold til styrketrening. Kjenner det likevel litt i forbindelse med løping, og kanskje spesielt etter intervaller.

Eit problem eg har opplevd er at kroppen etter ei stund overreagerer på signaler frå piriformis, og gir uttrykk for at problema er større enn dei eigentleg er (følest som tilbakefall når muskelen berre er litt sliten osv).

Ein annan ting er det å finna ut kvifor du overbelaster piriformis; for min del handla det om at eg i for liten grad brukte glutesmuskulaturen under knebøy osv - og dermed måtte piriformis ta over ein jobb den muskelen ikkje er meint å ta. Kanskje du har noko liknande problem sidan smertene kjem tilbake?

Ang løpeopptrening så har eg slitt med ein kneskade; så eg har noko erfaring i å byrja å løpa igjen etter skadeavbrekk. Eg byrja med noko så stusseleg som 4x500 m @ 8,5 km/t, to gonger i veka - og var kjempefrustrert fordi det var så lite/seint. Aukinga i starten var og minimal, 50 meter ei veke og ingen auke veka etter. Men før eg viste ordet av det løp eg 4x1000 m og storkoste meg. :)

Kor forsiktig du må byrja/auka er avhengig av grunnlaget ditt, kor lenge du har vore skadd, status på skaden +++. Så difor meiner eg du bør finna ein fysioterapeut (e.l.) til å hjelpa deg... Og kanskje du må byrja heilt på ny, dvs. finna ut kva skade du har, er denne tilstrekkeleg behandla osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...