Gå til innhold

Merklig skulderproblem


Terrorific

Anbefalte innlegg

Hei, for en tid tilbake så skjedde det noe rart med skulderen min som jeg ikke helt greier og sette ord på hva som har skjedd.

Jeg har også vært hos fysioterapeut uten at hun har funnet noe som helst galt, så jeg skal prøve meg på en MR og se om det kan avdekke noe.

Det skjedde en gang når jeg trente benkpress, ca midt i settet så anstrengte jeg meg veldig for og få opp stanga, begynte og bli sliten og dreiv med supersett. ca midt i løftet så var det ett knepp i skuldra samtidig som jeg kjente noe skøyt over ifra skuldra til bakside av nakken på høyre side.

Etter dette så måtte jeg bare glemme og trene benkpress på en stund, jeg kunne heller ikke kjøre knebøy fordi da fikk jeg vondt i skulder/nakke.

bare jeg gjorde enkle bevegelser så kunne smerten komme, og det er nok ikke noe betennelse fordi det var en akutt smerte.

Jeg har forhørt meg med mange men det er ingen som kan fatte hva det kan være.

Per dags dato så går det mye bedre, jeg kjenner ingenting lenger når jeg kjører benkpress, men i øvelser som f.eks smalbenk flyes, enkelte skulderøvelser så kan jeg kjenne det, jeg har ingen problemer med å lesse på 100kg i vikingpress og kjøre på men i andre øvelser så kommer det.

Hadde også en osteopat som så på det og det var ikke noe galt med leddet, han gjorde noe trykkpunkt behandling og etter det så kunne jeg faktisk kjøre dips igjen uten at smerten slo meg ut, Men jeg unngår det fordi jeg gidder ikke og ødelegge meg mer enn nødvendig.

Heller ikke under maksløft i benkpress så kjenner jeg noe, men det som er rart det er at hvis jeg f.eks kjører smalbenk så kjenner jeg det i framside skuldre, mellom bryst og skulder, men dagen etterpå så kjenner jeg det skikkelig i bakside av nakken, kan være veldig øm og ha noe vondt. det er ikke noe stikkende smerte men det er på en måte en smerte som er vanskelig og forklare.

Håper noen har noen innvendinger på hva det kan være. Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Tipper at du har fått en smell i supraspinatus eller levator scapulae. Førstnevnte er mest sannsynlig, men det kan også være begge. Mange fysioterapeuter bruker ultralyd, og kan diagnostisere dette.

Enkle muskeltester kan også sjekke rotatorcuffens funksjon og styrke.

Problemer stammer nok hovedsakelig fra feilrotasjon av skulderbladene. Dersom skulderbladene roterer anteriort (opp og frem), vil dette sette enorm feilbelastning på selve skulderleddet, ettersom skulderbladet i realiteten bør rotere posteriort (bak og ned).

1: sjekk rotatorcufffunksjon. Har en skulderartikkel på nettsiden min som du kan lese.

2: Kontroller posisjon av skulderbladene. Se til at det IKKE forekommer anterior tiltning og overdreven protraksjon av dette under belastning.

http://treningogrehab.no/selvhjelpsguide-skulderplager/

http://treningogrehab.no/stabilisering-skulderbladene/

Antakeligvis vil du trenge oppfølgning av en fagmann for å gjennomføre dette, men det går helt klart an å lese seg opp på egenhånd.

Vedrørende osteopatens utsagn. En ting er å sjekke skulderen i ordinær stilling uten belastning - dette kan ikke sammenlignes med leddfunksjon under større belastning. Kom deg til en sportsterapeut eller lignende spesialist, med gode kundereferanser. Triggerpunktbehandling og lignende, selv om det løser opp spenninger (som ofte er et tegn på ustabilitet i leddet), vil i realiteten ikke gjøre noe som helst med denne ustabiliteten, selv om en kan føle seg bedre i en kort tid etterpå.

Hvis du kjenner det i nakken etter pressingen, snakker vi nesten garantert om levator scapulae og feilrotasjon av skulderbladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...