Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I denne guiden står det at man skal trene fullkroppsprogram i minst 6 mnd før man går over på splittprogram. Videre er det bare skrevet opp anbefalt program for åtte uker. Hvordan burde treningsprogrammet mitt se ut etter åtte uker?

(Jeg er totalt nybegynner og kan lite om hvordan ting gjøres, takk for hjelp)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34267-nybegynner-etter-%C3%A5tte-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I denne guiden står det at man skal trene fullkroppsprogram i minst 6 mnd før man går over på splittprogram. Videre er det bare skrevet opp anbefalt program for åtte uker. Hvordan burde treningsprogrammet mitt se ut etter åtte uker?

(Jeg er totalt nybegynner og kan lite om hvordan ting gjøres, takk for hjelp)

Du burde simpelthen følge et nybegynnerprogram så lenge som overhodet mulig. Hvorfor, spør du? Fordi disse typene programmer (Starting Strength, Greyskull LP, osv.) gir deg raskest mulig styrkeøkning på kortest mulig tid. Og det er jo det man ønsker seg, ikke sant?

Man følger det samme oppsettet så lenge man klarer å legge mer vekt på stanga (dette fordrer at kostholdet er korrekt, særlig hvis man er normalvektig eller undervektig som mange unge menn er når de begynner å trene styrke - er man overvektig kan man slippe unna med et noe lavere kaloriinntak siden man har litt ekstra å tære på). Når man begynner å få problemer tar man 10% av stanga og følger samme oppsettet igjen, frem til det stopper opp på nytt. Da vurderer man om man tar vekt av enda en gang og prøver enda en runde, eller om man gjør noen endringer i programmet.

Personlig brukte jeg Starting Strength. Da jeg fikk problemer med å øke vektene 3 ganger i uka gikk jeg over på Advanced Novice Starting Strength, som gjør onsdag til en lettere dag, slik at man bare øker 2 dager i uka fremfor 3. Når det stoppet seg gikk jeg over på Greyskull som også er et nybegynnerprogram, men som gir større rom for å oftere ta vekt av stanga og bygge seg opp igjen over lengre tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...