Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I denne guiden står det at man skal trene fullkroppsprogram i minst 6 mnd før man går over på splittprogram. Videre er det bare skrevet opp anbefalt program for åtte uker. Hvordan burde treningsprogrammet mitt se ut etter åtte uker?

(Jeg er totalt nybegynner og kan lite om hvordan ting gjøres, takk for hjelp)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34267-nybegynner-etter-%C3%A5tte-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I denne guiden står det at man skal trene fullkroppsprogram i minst 6 mnd før man går over på splittprogram. Videre er det bare skrevet opp anbefalt program for åtte uker. Hvordan burde treningsprogrammet mitt se ut etter åtte uker?

(Jeg er totalt nybegynner og kan lite om hvordan ting gjøres, takk for hjelp)

Du burde simpelthen følge et nybegynnerprogram så lenge som overhodet mulig. Hvorfor, spør du? Fordi disse typene programmer (Starting Strength, Greyskull LP, osv.) gir deg raskest mulig styrkeøkning på kortest mulig tid. Og det er jo det man ønsker seg, ikke sant?

Man følger det samme oppsettet så lenge man klarer å legge mer vekt på stanga (dette fordrer at kostholdet er korrekt, særlig hvis man er normalvektig eller undervektig som mange unge menn er når de begynner å trene styrke - er man overvektig kan man slippe unna med et noe lavere kaloriinntak siden man har litt ekstra å tære på). Når man begynner å få problemer tar man 10% av stanga og følger samme oppsettet igjen, frem til det stopper opp på nytt. Da vurderer man om man tar vekt av enda en gang og prøver enda en runde, eller om man gjør noen endringer i programmet.