Gå til innhold

Knebøy og kneubehag


FrideS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har styrketrent i nesten et halvt tiår nå, og aldri hatt problemer med skader eller ubehag. Inntil for tre måneder siden, da jeg merket ubehag i knærne når jeg utførte knebøy eller bulgarsk utfall. Dette ubehaget kom etter at jeg hadde hatt halvannen måneds pause fra styrketrening. Jeg mistenker at jeg var litt for ivrig med vektskivene når jeg startet på'an igjen, og litt for lite ivrig med oppvarming. Men det kan selvsagt være andre årsaker. Jeg hadde ingen smerter, men følte et lettere ubehag dersom jeg forsøkte å løfte "tungt". Prøvde å ignorere det, men det vedvarte, så jeg tok en liten måneds pause fra øvelser som kan være slitsomme for knærne. Jogget også sjeldnere og kortere enn jeg er vant til.

Nå er ubehaget helt borte, og en del av musklene òg. Jeg lurer på hva jeg bør tenke på når jeg nå trener meg opp igjen, for vil helst unngå å oppleve ubehag igjen.

Teknikken min har jeg siden jeg startet å styrketrene fått beskjed om at er utmerket - både av selverklærte eksperter og folk med utdanning. Men, etter pausen på halvannen måned klarte jeg ikke aktivere rumpa like mye som jeg er vant til fra tidligere år. Sliter litt med dette fortsatt, men det hjelper om jeg gjør aktiveringsøvelser som en del av oppvarmingen.

Alle tips mottas med takk, jeg vil så gjerne forbli helt skadefri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde ubehag følte jeg det på to måter. Noen ganger føltes det som om knærne mine var stivere enn normalt. Andre ganger følte jeg et lite ubehagelig stikk 'inni kneet' like nedenfor kneskålen, som om jeg hadde et miniatyrblåmerke inni kneet under kneskålen. Både stivheten og 'blåmerkstikket' var sensasjoner som kom når jeg var på vei opp fra enten knebøy eller utfall, og ubehaget gav seg umiddelbart etter at løftet var gjennomført.

Som sagt merker jeg ingenting til dette nå, men vil gjerne ha tips om det er noe jeg bør være oppmerskom på nå som jeg skal trene meg opp igjen etter en måneds pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det kan være irritasjon av en av slimposene under kneskålen. Spesielt dersom det føltes litt lynende, sviende, eller brennende.

knee%20bursitis.jpg

Jeg finner ofte dette hos personer hvor leggbeinet er dratt fremover (anteriort). Dette vil øke friksjonen mellom slimposen og kneskål-senen, og kan føre til diverse plager under kneskålen.

Forutsatt at jeg har rett, foreslår jeg at du vurderer å styrke følgende: Rectus femoris, gluteus maximus og medial/lateral hamstrings.

Det kan også hende at kompresjon i kneleddet har ført til irritasjon på tibiahodet (leggbeinet). Sjekk popliteus for triggerpunkter og se hvorvidt leggbeinet er for inn eller utrotert. Dette gjøres ved å sammenligne patellas posisjon ift senefestet i leggen (tibial tuberosity).

Foreslår at du prøver styrkeøvelsene først. Sørg også for å ha korrekt hofteekstensjon i knebøyen, ellers vil quadriceps måtte overarbeide for gluteus maximus og dette vil ofte føre til at leggbeinet dras for langt frem (legg ut en video i denne tråden f.eks, for tilbakemelding)

Hvis styrkeøvelser og teknikkorrigering (dersom påpekt) ikke fungerer, foreslår jeg at du besøker enn fysioterapeut eller lignende for å få evaluert kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...