Gå til innhold

Finnes det noen Apple-kyndige hardware-nerder her?


kamilligram

Anbefalte innlegg

I så fall setter jeg veldig pris på tips til feilsøking utenom Apple Diagnostics.

Case: I går fungerte maskinen min fint (Macbook Pro Retina, sen 2013), men i dag dør den straks den er uten strømtilførsel. I går da jeg brukte den uten strømkabel hadde den 3,5 timer levetid, så hoppet ned til null virker på meg litt brått. I tillegg ser batteriet tilsynelatende ut til å ha ladet, da det i morges gikk fra 42% til 100%, og fortsatt står på 100% i statusbaren.

Har kjørt Apple Diagnostics som informerer om at jada, batteriet er søkkslitent (kjørt 604 sykluser) og bør byttes snart, men at det ellers skal fungere normalt. Om batteriet er dødt så tenkte jeg å skifte dette selv (fordi fuck Apple), men jeg bare blir litt bekymret for om det er noe annet som ligger bak da det skjedde så brått. Har for øvrig også tilbakestilt både SMC og RPAM for å se om det var der problemet lå, men det utgjorde ingen forskjell.

Så det jeg lurer på er om det finnes en måte å være hundre prosent sikker på at det er batteriet som er dødt og ikke et eller annet mye verre? Det er dyrt med batteri, så vil helst ikke kaste de pengene ut av vinduet om resultatet uansett blir at jeg må kjøpe meg ny maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Takk for innspill :)

Har vært gjennom mesteparten av dette. Var via Cocnut battery jeg fikk sjekket antall sykluser som var gått (som merkelig nok ikke kom opp på Apple Diagnostics). Jeg forstår jo at batteriet er nokså sliten med 604 sykluser gått, men jeg vil finne en måte å garantere at det ikke er noe annet som er feil før jeg kjøper nytt batteri. Ble bare litt bekymret for maskinens generelle helse av at det skjedde såpass brått.

Signerer du med ACTC eller er det et tips om at jeg bør ta kontakt med noen som er sertifisert?

Det samme skjedde med meg en gang, det var helt klart batteriet som var dødt.

Du kjenner ikke noen med samme type maskin da? Så kan du jo bare teste batteriet deres i maskinen din før du kjøper nytt selv.

Hadde vært et veldig godt tips om det hadde vært et frittstående batteri. Er litt om og men og få skiftet, samt at det bryter garantien. Jeg bryr meg jo ikke med min garanti da jeg uansett har tenkt å skifte selv, men tror jeg skal slite med å finne noen andre som tillater meg at jeg skrur opp og demonterer deres maskin kun for å teste batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg kanskje bare ta sjansen på at det er kun batteriet det er noe feil med, selv om Apple Diagnostics sier det skal fungere normalt om dog med laber ytelse.

Stasjonær laptop er sykt upraktisk når man er frilanser. så får krysse fingra hardt på at det ikke er noe mer som er galt og at maskina blir tipp topp igjen etter et skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, hvis det er bare batteriet som har røket så har jo maskina ganske mye mer levetid å gå på. Men det er jo ingen maskiner som lages i dag for å vare evig. Synes dog 2,5 år er litt i minste laget for utskifte av selve maskina.

Skal få kjøpt riktig batteri og byttet dette i alle fall, så får jeg bare tåle å være strømavhengig i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...