Gå til innhold

Avslag på forsikring...!


ChristineAriana

Anbefalte innlegg

Hei!

På grunn av et fall røk jeg korsbåndet mitt og måtte få gjennom rekonstruksjon. Er nå seks måneder siden operasjonen og ett år siden skaden inntraff.

Skaden skjedde ifm. et fall på pennyboard på en vei med en SVAK helling. Jeg traff et kumlokk og mistet da kontrollen - noe som førte til fallet. Jeg fikk avslag på dette da dette ikke var en "ytre og uforutsigbar" hendelse. Hadde jeg vist at det var noe som helst fare ville jeg aldri satt utfor på veien.

Etter skaden tok det seks måneder siden legene mente det kun var en fallskade, før de 'plutselig' så det var noe mer på de veldige forsinkede MR-bildene.

Jeg sjekket også at forsikringsselskapet mitt dekte denne typen skade, og de eneste risikosportene var de vanlige som snowboard, paraglyding og lignende.

Jeg vurderer nå å klage på grunnlaget om: for det første var behandlingen av saken min noe av den elendige delen. Først fikk jeg inntrykk av at dette ble godkjent, men så kom det frem at jeg ikke bodde hjemme på tidspunktet. I følge forsikringspapirene måtte barn over 20 år bo hjemme, innen dette tidspunktet bodde jeg hjemme igjen, men skaden skjedde når jeg var 19. Dette tok lang tid til behandling, og etter at jeg hadde overøst dem med alle papirer vi hadde og at det ikke stod noen sted at en måtte bo hjemme når en var over 18 år gav de seg til slutt med en unnskyldning om at vilkårene er endret. Dette kommer forsovet verken frem på deres nettsider eller i noen papirer, selvom dette skulle ha blitt endret for ett år siden. Jeg fikk dermed inntrykk av at saken min ble godkjent, før den plutselig ble avslått.

For det andre fikk jeg avslag da dette ikke var en "ulykke" etter vilkårene. Jeg er verken proff skateboarder eller har tanker om å bli det. Vi tok oss en liten tur bort en vei, som hadde en svak helling. Jeg traff da et kumlokk som førte til at jeg mistet kontrollen og falt av. Hva som skjedde etter vet jeg lite om, iom at jeg slo hodet - men endte opp på legevakten med beskjed om at det ikke var noe. Jeg gikk derfor i fire måneder før det ble klart at det var snakk om total ruptur av korsbånd.

Jeg mener jo derfor at dette må være en ulykke - det for slike ting vi ønsket forsikringen! I tillegg ble jeg aldri spurt om noe mer enn litt mer detaljert hendelse enn: jeg falt på pennyboard. Hadde jeg vist at det lille av info jeg gav skulle plutselig føre til avslag hadde jeg jo satt meg mer inn i det! Men det gikk fra "du var ikke dekket" til "det var ikke ulykke" på under en uke - hvor jeg trodde det fortsatt var under saksbehandling.

Noen som kan hjelpe meg litt ut her/har erfaringer fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags forsikring er det du bruker her? Personforsikring eller reiseforsikring?

"Ytre og uforutsett hendelse" er forsikringssjargong for "ulykker man blir utsatt for av tredjepart" - for eksempel bli påkjørt, få et skilt i hodet, etc. Det gjelder ikke uhell og ting som er en iboende risiko med det man driver med. Å falle av et pennyboard er en del av det å stå på pennyboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ulykkesforsikring som skal dekke slike hendelser.

Forsikringsselskapet jeg har er kjent for å prøve og unndra seg erstatning. Det eneste som definerer hva en ulykke er i mine vilkår er "tilfeldig og uforutsett hendelse" - ellers blir det oppgitt hva som ikke er dekket, slik som ekstremsport.

Jeg er erklært medisinsk invalid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ulykkesforsikring som skal dekke slike hendelser.

Forsikringsselskapet jeg har er kjent for å prøve og unndra seg erstatning. Det eneste som definerer hva en ulykke er i mine vilkår er "tilfeldig og uforutsett hendelse" - ellers blir det oppgitt hva som ikke er dekket, slik som ekstremsport.

Jeg er erklært medisinsk invalid.

Hvilket selskap er du forsikret i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er din fastsatte invaliditetsgrad?

Er en god del opplysninger som mangler, men ut i fra opplysningene så er det "kun" for korsbåndet du er erklært medisinsk invalid? I så tilfelle er du bare 5 % invalid (prosentene blir sett rent objektivt uten hensyn til personlige/yrkes faktorer), som dessverre ikke gir utbetaling i de fleste forsikringsselskaper. Heller ikke fra trygden.

Og som det er nevnt over, innebærer pennyboard ein risiko for å falle, og går ikkje under ytre og uforutsigbar hendelser. At du ikke kunne forutse den risikoen ser det ut som du bare må ta lærdom av.

Basert på disse oppgitte opplysningene så ser det ut som forsikringen har gitt avslag på riktig grunnlag. Det du eventuelt kan gjøre er å sende inn en klage på avslaget og be dem vurdere en gong til. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...