Gå til innhold

Sunn paideig?


Mathilde

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har brukt vanlige oppskrifter, men bytta ut smøret med mager kesam. Syns deigen ble lettere å jobbe med, og smaken var ikke noe særlig ulik. Hvetemelet kan nok også byttes ut med noe sunnere alternativ, men der er ikke jeg så erfaren enda :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20g hvetemel

5g sammalt hvete

15g pofiber

25g FiberFin

1 eggehvite

50g skyr naturell

Vann til ønsket konsistens

Denne bruker jeg når jeg lager porsjonspaier til hele familien, da ikke alle er like stort fan av mandel- og kokosmel som meg! Oppskriften er for en liten porsjonspai, så den må vel firedobles minst. Dette er altså for middagspaier, ikke dessertpaier! Det er en svært medgjørlig deig, og ikke så dum næringsinnholdmessig når jeg ikke får bruke de meltypene jeg vil :meh: Kunne sikkert byttet ut med mandelmel f.eks.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er pofiber?

Og hva ville du byttet ut med mandelmel? Jeg har mandelmel i hus....

Oppskriften så veldig grei ut :) :) Er middagspai jeg mener... Spiser ikke dessertpai noe særlig...

Pofiber får du på de aller fleste helsekostbutikker, men også mange litt velsorterte matbutikker :) Det står blant glutenfrie produkter og er fra merket semper. Pofiber inneholder en del fiber (åpenbart), bidrar til å holde deigen bedre sammen og har et veldig ålreit næringsinnhold! 75kcal og 12g karbo pr. 100g :) Det er også fantastisk godt å bruke pofiber til panering av fisk, kylling osv.!

Hva om du prøver å bytte ut rundt halvparten av hvetemelet med mandelmel? Tror ikke jeg ville prøvd meg på og byttet ut alt på første forsøk, da mandelmel har en tendens til å ikke forme deigen like godt. Prøv deg frem! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar igjen :)

Kan fiberhusk brukes på samme måte som pofiber? Eller blir dette en annen type produkt?

Jeg skal prøve meg litt frem med å bytte ut melet med mandelmel :) Det blir spennende :)

FIberhusk er kun et tyknings- og bindingsmiddel, og det skal ikke mer enn en t-skje til en spiseskje før deigen blir kjempehard :) Fungerer veldig bra om man har en deig med for mye væske, men kan ikke erstatte fiberfin :) Fiberfin fungerer mer som vanlig mel, og gir mer masse til baksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...