Gå til innhold

Trenger en matplan


Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som kan hjelpe meg med en matplan? Jeg er 90 kg, og 174 cm, jeg skal ned til 65 (-70) dette er i samsvar med legen. Jeg har gått ned fra 102 kg til 90, så har kommet et stykke, men det har stoppet helt opp å jeg kommer ikke lenger. Jeg trener ikke nok, men jobber med å forbedre det, jeg er blitt mye flinkere enn tidligere, men vet at jeg må bli enda bedre. Jeg har bare en for stram timeplan, med 4 barn og høyskolestudent, samt jobb i tillegg, men jeg luker bort litt hele tiden, å sniker inn mer trening. Jeg har begynt på orientering, og går fast 2-3 ganger i uken på svømming, jeg er dårlig på treningsstudio trening, men mulig det er nettopp der jeg bør skjerpe meg, å bare gjøre det :/

Jeg spiser "vanlig" mat, men har kuttet ut sukker, gjær, og hvetemel, spiser heller ikke pasta, ris, og poteter. Men er åpen for forslag.

Hva mener dere som har peiling på dette? hva jeg bør spise, evt hvor mye pr dag, og hvordan kan jeg fordele det, og hvordan trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for det :)

Jeg har logget det jeg spiser siden jeg startet jeg ligger på høyst 1613 kcal til dagen. Har brukt vektklubben, skal inn ås e på den du foreslår nå :) Tusen takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det :)

Jeg har logget det jeg spiser siden jeg startet jeg ligger på høyst 1613 kcal til dagen. Har brukt vektklubben, skal inn ås e på den du foreslår nå :) Tusen takk for tipset.

Er du sikker på at du logger alt? Hva med helgene?

På 1613 kcal burde du absolutt gått ned i vekt, jeg ville heller trodd du kunne ligget litt høyere enn dette. Hvor lenge har vekta stått stille? Bruker du målebånd i tillegg, hvordan er isåfall progresjjonen her?

Hva er alderen din?

Mange spørsmål, mens du vil ha svar, men litt lettere om du gir mest mulig informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logger alt ja, så jeg er sikker på det, også i helgene. Jeg har vært nøye på maten, men vet jeg ikke er flink nok med treningen, selv om den er bedre enn den har vært på mange år.

Vekta har nå stått stille (eller gått opp og ned rundt de samme kiloene, de siste 2 mnd, jeg la inn et innlegg i beg av april, om samme frustrasjon, om nettopp det, å etter det har jeg blitt sååå mye flinkere til å trene, men da med at jeg har startet med orientering, svømmer 2-3 ganger i uken, og er med i løp, men klarer ikke løpe hele tiden enda, pga dårlig kondis og astma...

Jeg bruker målebånd i tillegg ja, men kun 1 gang pr mnd, siste mnd har jeg stått stille, frem til nå har det gått sakte, ned, men nå altså ingenting..

Jeg er 36 år, og har 4 barn, det er kiloene etter svangerskapene jeg gjerne vil ha bort, men nå har jeg fått astma i voksen alder (derfor legen mener jeg bør gå ned, for å kanskje bli kvitt det), samt at jeg har altfor dårlig kondis. jeg har under 50 % av lungekapasiteten til andre på min alder sa legen, så jeg føler at jeg gisper etter luft lenge før jeg egentlig har lyst å stoppe med treningen, men det er vanskelig, så vet jeg må bli bedre der, men mulig jeg kan endre kostholdet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1613 kalorier er under din BMR (det du trenger for å opprettholde livsfunksjoner), så i teorien burde du absolutt gått ned i vekt selv om du ikke trente i det hele tatt, og du bør ihvertfall ikke kutte noe mer. Jeg vil anbefale deg å øke kaloriinntaket litt gradvis opp mot 2000 kalorier, da vil du nok få bedre progresjon i treningen også.

Høres ellers ut som du er flink med trening. 2-3 økter svømming + orientering og litt styrketrening er mye mer enn de fleste gjør. 3-4 økter i uken er ofte optimalt når man vil ned i vekt. Trener du oftere enn dette bør de resterende øktene være veldig lette.

Det kan også være lurt å snakke litt med legen din om dette. Har du f.eks målt om stoffskiftet er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok tusen takk for tips, jeg gjør nok noe feil et sted her, siden det ikke går som forventet, men vet ikke helt hva, jeg tror jeg må være mer effektiv under trening, det er nok ikke hardt nok, men jeg klarer ikke løpe hele strekkene enda i orientering, jeg veksler på og løpe og gå. men nå rjeg svømmer svømmer jeg 2000 meter i et strekk hver gang, det er ikke mye, men noe ihvertfall :)

Legen vet om det, alt er målt, alt er ok.. å det er bestemt at det er en fordel for meg å gå ned, sammen med legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tusen takk for tips, jeg gjør nok noe feil et sted her, siden det ikke går som forventet, men vet ikke helt hva, jeg tror jeg må være mer effektiv under trening, det er nok ikke hardt nok, men jeg klarer ikke løpe hele strekkene enda i orientering, jeg veksler på og løpe og gå. men nå rjeg svømmer svømmer jeg 2000 meter i et strekk hver gang, det er ikke mye, men noe ihvertfall :)

Legen vet om det, alt er målt, alt er ok.. å det er bestemt at det er en fordel for meg å gå ned, sammen med legen :)

Som sagt, om du ikke trente i det hele tatt skulle du likevel gått ned i vekt med det matinntaket du har. Istedenfor å bare trene enda hardere burde du heller gradvis øke kaloriinntaket ditt litt så vil du også gradvis kunne øke forbrenningen samt lettere få progresjon i treningen.

List gjerne opp hva du spiser til de forskjellige måltidene og sammensetningen av karbohydrater, proteiner og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...