Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg pleier å spise en banan og en liten håndfull med mandler etter trening (evt. sjokolademelk). Dette er før jeg drar hjem og lager en større middag.

Det sies at man skal få i seg mat innen et "45 minutters vindu" etter trening! Jeg synes dette høres fornuftig ut, men synes det samtidig er litt diffus. Sammenligner man med kardiotrening er det en veldig stor forskjell hva som er før og etter trening, mens med styrketrening så er det gjerne mange pulstopper med pauser i mellom.

Spørsmålet mitt er: Er det forskjell på når og hva man bør spise etter kardio vs. styrke, og til hvilken tid?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33428-kjapp-mat-etter-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/ettertrening/media13705.media

" Trening fører til tapping av glykogenlagrene (karbohydrat) i muskulaturen, økt proteinomsetning, tap av væske og salter og forbrenning av fettvev. " Sitat fra artikkelen. Det gjelder både styrke og kondisjonstrening.

Personlig pleier jeg å drikke endel mer etter løpetrening, da jeg svetter endel og ikke drikker under treningen. Spiser også litt mer protein etter en styrketrening enn en joggetur.

Gjest QueenWinther

Etter trening øker effektiviteten av å fylle karbohydratlagrene, som er viktig om du f.eks har en hyppig treningsfrekvens. Drikk vann og spis noe karbo etter trening, og spis det større måltidet når du kommer hjem :-)

Med mindre du er toppidrettsutøver med høy frekvens, vil du antakeligvis ikke merke noe forskjell på å spise 10min etter trening kontra en time, om næringsinntaket gjennom dagen er det samme.

Hei. Jeg har vært toppidrettsutøver innen svømming og for meg var mat rett etter trening viktig. Jeg trener ikke like mye lengre, men spiser fortsatt litt etter trening. Stort sett går det i melk (noe jeg ikke liker), druer, nøtter, egg og soya bønner. Nå skal det sies at det er mere mengden som har forandre seg og ikke innholdet. En ting jeg pleide og spise som jeg har kuttet ut er kylling/kalkun sandwiches, men det har noe med at jeg ikke trenger like mye mat som jeg pleide. Innen det jeg spiser etter treninge får jeg det kroppen trenger uavhengig om det er styrke eller cardio.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...