Gå til innhold

Armhevinger


skeptisk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med å øke antall armhevinger gjort i ett sett. Har vært stående stille på rundt 30 reps+- de siste par månedene, mens jeg øker jenvt i øvelser som pullups, knebøy og markløft. Jeg kjører pushups istedet for benkpress, da målet er å øke antall reps på armhevingene, og teknikken min suger i benkpress slik at jeg har pådratt meg skulderskader før.

Jeg er 21 år gammel, 183-185cm høy og veier kun 70-72kg med fettprosent på rundt 12-14% vil jeg tro(synlige magemuskler etc). Jeg trener en del kondisjon ved siden av styrketreningen, og trener totalt rundt 4 dager i uken(2 styrke, 2 løp).

Jeg klarer rundt 15-16 pullups, 140kg markløft og ca 125kg knebøy når jeg går helt ned til "gulvet" med rumpa. jeg klarer kun 30 armhevinger.

Jeg har en mistanke om at jeg spiser for lite (er relativt tynn med tanke på høyde - 21 BMI), men samtidig har jeg bra fremgang i alle andre øvelser. Kan også være at jeg trener for lite maksstyrke på brystet også, men siden jeg vil helst unngå benkpress er dette vanskelig å gjøre.

Så langt har jeg vanligvis kjørt 15-20 reps x 4, og variert pausen mellom settene (alt fra 2min til 45 sekunder pause). Men har som sagt stått på stedet hvil de siste par månedene.

Beklager rotete post, men poster fra mobil i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen form for variasjon på måten du tar armhevinger på eller er det standard push-ups med kroppsvekt hver gang? Fremgangen du har hatt på markløft og knebøy vil jeg tro kommer av at øker motstanden jevnlig.

Tar push-ups med den samme vekten (altså kroppsvekten) din hver gang vil du ikke utvikle muskulatoren noe særlig for den får aldri signaler om at du ønsker å bli sterkere (siden den får samme motstand hver gang).

Jeg hadde ikke tatt push-ups siden militæret (tok da rundt 40stk). Noen år etter, da jeg hadde trent med vekter en del måneder og økt ca. 40kg i vekten jeg trente med (altså ikke maks-løft) tenkte jeg at nå måtte jeg jo gruse push-ups rekorden fra militæret. Håh, neida. Klarte faktisk færre da.

Poenget er at man må trene på det man ønsker å bli god i (Det gjør du jo), men man må også variere belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...