Gå til innhold

Tilbakemelding på kosthold og litt treningstips ønskes


Gjest ekko

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt tilbakemelding på kosholdet mitt. Etter at jeg måtte begynne å spise gluten igjen for en uke siden, for å kunne ta test (neste uke er det blodprøve og hvis positiv - sikkert ta tynntarmsbiopsi/gastroskopi etter cirka 3 mnd, alt etter hvor lang ventetiden er), har kostholdet mitt blitt ganske dårlig. Er rett og slett ganske så rådvill på hvor mye knekkebrød/grøt jeg må spise for å få den daglige kvoten for å kunne vise skikkelig reelt svar på test. Uansett. Jeg har gått en del opp i vekt, rundt 5kg, og syns dette går feil vei. Riktig nok har jeg trent en del styrke og litt kardio, men ikke nok til å kverke overskuddet av kalorier, riktig nok. Med tanke på formen/smertene jeg har ved å spise gluten, har det ikke frista like mye å løpe rundt med en mage som ser og føles (?) som ei gravid i tredje semester..

Etter å ha sett på artikkelen: «Kom i form med gratis oppsett av diett»: http://fitnessbloggen.no/gratis-diettoppsett/, innså jeg at det kanskje var en mulighet å spise på knekkebrød-diett? Tenker å for det meste spise Ryvita (Dark Rye) og Rugsprø, da jeg liker dem best. Holder det med 6 knekkebrød til dagen? Er det nok gluten?

Frokost: 2 knekkebrød, 1 boks tunfisk + litt mager kesam + 1 ss Lofot-tran = 450kcal-ish

Lunsj: 2 glass melk, 2 knekkebrød m/salat = 400kcal-ish

Middag: ca 200g kjøtt/fugl/fisk, 200g grønt = 500kcal-ish

Kveldsmat: 2 knekkebrød m/salat, 1 boks tunfisk + litt mager kesam = 400kcal-ish

Til sammen: cirka 1750kcal

Jeg er 1.62 cm høy (/lav) og for øyeblikket 65kg (veide 60 før jeg måtte begynne å spise glutenholdig, noe som fremma litt tendenser til overspising). Målet er å få mer definerte muskler, og lavere fettprosent, men det skader ikke om jeg klarer å bygge pittelitt ;) Er viktigst for meg å redusere fettprosent, og ikke tenke så altfor mye på vekta, men har en del fett å ta av, så satser på å kanskje komme ned til en plass mellom 53 og 57 før sommeren.

Har mulighet for å trene styrke på et lite og gammalt (!) styrkerom cirka tretti minutter hver morgen i ukedagene, har nettopp funnet ut det. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hva de forskjellige apparatene kalles, men på tre av dem sitter man, tror en av de er sittende benkpress (?). En av de andre er nok noe dips-lignende, og den tredje er en slags pulldown; to bøyde stenger, en til hver hånd, altså ikke typisk ei stang. Ellers har de stang og benk til benkpress og stang til knebøy, markløft o.l. Er og et slags benpress-apparat der man har tyngden på skuldrene, og skyver opp og ned.

Ellers er det to timer gym i uka, og en del diverse trening hjemme, men det er ikke så strukturert kan man si.. Har kettlebell, manualer, fitnessball og TRX.

Har du noe tips og tilbakemelding på treninga og kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis gluten er et problem, så skal det ikke rare mengdene til før man kjenner det.

Hvete, spelt, rug, bygg, kli, pasta, osv. Inneholder gluten – så er du flink til å spise dette (ironisk nærmest) så får du i deg tilstrekkelig med gluten.

Når det gjelder intoleranse for glutèn er det svært uvanlig å gå opp i vekt. De fleste vil gå ned i vekt – og ha betydelige, ubehagelige og til dels smertefulle symptomer.

Om du kan lite om trening får man god hjelp i YouTube. Vi har også et stort øvelsesarkiv du kan se litt nærmere i.

Goblet squat

Strake markløft

Omvendt roing (om du har kosteskaft eller chin-up)

En-arms roing

Pushupsvariant

Arnoldpress (med kettlebells)

Bicepscurl

Triceps extension

Plankevariant

Her er en enkel øvelsessekvens du kan prøve deg litt på. Det kan være litt vanskelig å få trent hjemme om man ikke har litt utstyr, men du kommer langt med de riktige holdningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til vektøkningen er nok mye på grunn av at mine tidligere tendenser til overspising også kom noe tilbake når jeg også spiste brød, så kalorioverskuddet kom vel med at jeg spiste for mye i slengen når jeg først spiste det. - Noe jeg akter å forandre. Med litt strukturert kosthold, tror jeg jeg skal kunne fjerne tendensene til overspising igjen. Angående smerter og veldig ubehag ved å spise gluten (brød, knekkebrød, ol.), så har jeg absolutt det! Tror det er mye av grunnen til at overspisinga kom tilbake, blir liksom en måte for selvskading når jeg spiser noe som jeg vet jeg vil få smerter av. Prøver meg på maks 6 knekkebrød til dagen, da, så har jeg ei grense å gå etter.

Takk for tips om øvelser, skal prøve det ut, vil tro jeg har utstyr nok til de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...