Gå til innhold

Vondt i ryggen av romaskin


TourDeFat

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg begynte med romaskin for første gang i går, 2000 meter. Men jeg fikk sabla vondt i ryggen etter 600 meter? Ikke korsryggen, men midt på ryggen, begge sider. Jeg har strak rygg under roingen og kan ikke skjønne hvor evt feilen ligger. Er det fordi det er muskler jeg aldri ellers bruker? Eller er det teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være at du ikke får god nok kontakt med latsen, slik at ryggstrekkerne (iliocostalis sitter lengst ute) må ta mer av byrden. Kan også hende at serratus posterior inferior overanstrenges ved å holde igjen ribbene, eller at denne rett og slett er tight, og dermed irriteres når du beveger overkroppen mye fremover.

Men dette er kun spekulering! Vanskelig å si noe sikkert, spesielt uten å ha sett teknikken.

Forutsatt at teknikken er ok, så foreslår jeg at du tar en tur innom sportsmassør, da disse ganske raskt vil finne åpenbar tightness i muskulaturen. Neste steg vil bli helsepersonell.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Iliostalis.png

SAQyltQqnAiLMr5VCNLAvQ_m.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I robåt/sculler og på romaskin så skal armene være helt utstrakt inntil "årene" / håndleddene har kommet på høyde med knærne, først da skal du aktivere armene bevegelse.

1: Først i et rotak så skal kun benmuskulaturen jobbe, med hælene i full kontakt med sparkebrettet gennom hele rotaket, ryggen skal ikke være vesentlig krummet forover, men være statisk avstivet i forholdsvis rett posisjon

2: når du har fått akselerert opp "farten på båten" og utført ca 1/3-2/5 av rotaket så begynner du å ta i bruk ryggen sammen med bena, beholder samme rette holdning i ryggen

3: når du har fått håndleddene over knærne så begynner du å trekke "årene" med armene i rett linje mot toppen av mellomgulvet, og avslutter siste 1/4-1/5 av rotaket med å ta i bruk skuldrene ved å føre skulderladene sammen i ryggen, altså skuldrene bak og ned.

Underarm og håndledd skal gjennom hele rotaket beskrive en rett linje, ikke bruk krefter på å gripe hardt rundt "årene", krum alle 5 fingrene rundt årene ovenfra, ikke bruk tommelen å gripe med undenifra.

Her er en video som forklarer endel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...