Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Er veldig nybegynner innen trening og kosthold, og kjenner at det er litt tråkt å starte sånn helt på egenhånd. Noen her som vil hjelpe meg med å se over matinntak og trening, i tilfelle jeg er helt på bærtur?:)

Har tidligere hatt problemer med å få i meg nok mat, spiste da maks 1200kcal på gode dager (ble som oftest ikke mer enn 300-900kcal/dagen). Tidligere forsøk på å komme igang ordentlig med trening har derfor gått rett i grøfta etter noen uker siden kroppen ikke har orket.

Føler meg nå veldig klar for å ta meg selv i nakken og få til dette med maten sånn at jeg kan bli sterkere og raskere. Ønsker å fokusere på løping da det er noe som gir meg veldig mye, og merker at det også gir meg motivasjonen jeg trenger for å spise nok :) ..men har også innsett at jeg ikke kommer utenom litt styrketrening og, om jeg vil komme i form.

Er 25år, 170cm på strømpelesten, og aner ikke hva jeg burde ligge på i vekt for å være ærlig, ligger på 55kg nå:)

Er halvveis student så det blir litt mye stillesitting i løpet av dagen, men har både hund og hest som holder meg aktiv ellers. Går ca 30-60min tur hver dag (de dagene jeg ikke trener, da syns kroppen at det er nok med treninga) i tillegg til stallarbeid og at jeg går/tar longboardet til og fra butikken osv.

Har regnet ut BMR til å ligge på 1378,4kcal. Og at matinntaket burde være ca 2067kcal på vanlige dager, og 2481kcal på dager hvor jeg trener?

Prøver å ligge på ca 50% karbohydrater, 20% protein og 30% fett, men aner ikke om det er i riktig retning eller ikke, og proteiner havner ofte på underskudd (karbohydrater derimot fyker lett andre veien, hehe).

Bruker en treningsplan med løpetrening 3 ganger i uka (ligger nå på 3-5km/turen alt ettersom hvordan dagsformen er), og forsøker å få til yoga i tillegg (30-60min, ca 2 ganger i uka).

Siden slutten av februar har jeg fint klart 2000kcal daglig + ekstra de dagene med trening (sett bortifra noen få dager med mye stress hvor jeg har ligget under 900kcal), men har egentlig ikke merket så veldig mye til økt energinivå som forventet, heller motsatt. Føler meg om mulig mer sliten nå enn da jeg spiste mindre, og er konstant støl og stiv (akkurat det er vel kanskje ikke så merkelig).

Har også slitt med at beina mine ikke vil henge med under trening. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men det føles ut som at jeg løper i grøt, eller på en limpinne. Som at jeg ikke har noen krefter i beina og at de ikke vil gjøre som jeg ber de om. Får liksom ikke opp farten, og det er vanskelig å fortsette med den farten jeg har. Musklene kjennes stive og seige(?), og enkelte ganger kjennes det ut som at hjertet ikke klarer å slå fort eller hardt nok, og jeg blir helt kraftløs i musklene.

Har lurt på om dette er fordi jeg ikke bruker god nok tid på å varme opp (ca 10min rask gange), eller om jeg burde legge inn mer variasjon i tempo el? Har ikke trent noe særlig intervaller enda, men merket sist at det virket som at en omgang med høy intensitet hjalp litt? Har også lurt på om jeg fremdeles spiser for lite?:huh:

Og lurer litt på hvor mye skade kroppen tar av de dagene hvor jeg ikke får i meg nok? Den begynner vel ikke "å spise på musklene" med en gang? Prøver så godt jeg kan å stappe i meg nok, men merker at de dagene jeg havner under 900 ikke er bra. Kan føle meg "bakfull" opptil 3 dager etterpå og blir liggende rett ut etter bare en liten gåtur med hunden, har svært lavt batteri med andre ord.

(Og bare for å presisere dette med matproblematikken, i tilfelle.. Den er knyttet til en angst for en haug av matintoleranser jeg har. Ønsker altså ikke å gå ned i kg på noe vis, men å motivere meg selv til å overvinne angsten ved hjelp av trening:))

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33263-hjelp-til-rett-energiinntak/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Uten å være ekspert så virker det som du må reversere dietten din litt. Dvs prøve å venne deg til å spise på vedlikehold. Du må prøve å ligge på det samme hver dag tror jeg av kcal.Om det i første omgang er 2000 daglig og du greier å opprettholdet det så start der. Så går du over tid opp på kcal frem til du kommer på vedlikehold evt litt over om du tenker å bygge litt muskler / ha overskudd til treningen:)

Bare for å ha et mål ang mat mengde da du spiser for lite. Noe som ikke er bra om du har en type angstlidelse. Der kan jeg prate av erfaring;) Og også da det virker som du er utslitt.

Angst og stress henger sammrn og den store påkjenningen du belaster kroppen med ved å være nærvøs/ bekymret osv. Prosessene som settes i gang i kroppen og kjemiske reksjoner som skjer i hjernen. Tenk at du må ha mer energi å gå på enn andre for dette er utmattende for kroppen din.

Mat er nøkkelen og beste medisin for det meste. Så det er viktig å spise nok ellers vil kroppen svikte. Og ettersom du nevner utmattelse så virker det( bare antar) som du stresser kroppen litt.

Av kcal inntak vil jeg anbefale du kaver deg opp på 2500 på treningsdager og 2200 ellers. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...