Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tar kun beinpress, så det er vanskelig å si! Kjenner det også om jeg holder beinet i en viss posisjon ellers, men ikke når jeg går/sitter/gjør normale bevegelser. Det er nok en stikkende smerte, det er ikke veldig ille, og det går over når jeg er ferdig med øvelsen, men jeg kan som sagt kjenne det om jeg "leter" i ulike posisjoner med beinet.

Jeg la ved et bilde for å vise. Det er vondest innerst, og blir svakere nedover mot kneet.

Har forresten en jobb hvor jeg beveger meg mye, kjenner ikke noe til det der!

Jeg bruker Børge Fagerli sitt treningsprogram for nybegynnere, og jeg prøver å følge det slavisk. Kan det være en idé å prøve å ta vanlig beinpress og se om det blir bedre av det?

post-21746-14440999281226_thumb.jpg

Annonse

Er korsryggen svai under øvelsen? Som du kan se på bildet ,er smerteområdet ditt akkurat hvor nerven "femoris" går. Klemt femoris skjer i ny og ne, gjerne i lyskeområdet. Men jeg synes at det er rart at du ikke kjenner noe særlig ellers.

Det jeg mistenker er at hoftekula di ikke er stabil i hulerommet (acetabulum), og klemmer ilipsoas frem mot nerven.

8786.jpg

Beinpress er forøvrig en drittøvelse for nybegynnere (i min mening), da den lærer deg å rette ut kneet uten å rette ut hofta (dette er en unaturlig bevegelse). Den lærer deg heller ingenting om rygg- og hofteposisjon under belastning (igjen, unaturlig). Ikke bra! (les mer her)

Foreslår at du først og fremst styrker iliacus og psoas, samt passer på å svaie korsryggen og holder hofta stabil under utførelse. Om jeg har rett, så bør dette gi umiddelbar effekt. Tar jeg feil, eller om du ikke gjør det riktig, så vil det ikke gi noen effekt.

Tusen takk for svar! Jeg prøver å holde korsryggen svai når jeg utfører øvelsen, men jeg har merka at jeg lett "glemmer" meg. Jeg tenker jeg skal bruke noe tid fremover på å terpe på teknikken! :p Hvilke øvelser er bra for å styrke iliacus og psoas?

Psoas kan være en vrien muskel å treffe. Du kan enklest starte med å rett og slett stå oppreist, og heve kneet over 90 grader. hold i 90 sek, gjenta 2-3 ganger, noen ganger om dagen. Iiliacus og psoas er ekstremt viktige muskler, da disse stabiliserer hoftekulen i socket (på fremsiden og nedre fibre av gluteus maximus på baksiden).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...