Gå til innhold

En høy og en lav skulder, hjelp..?


Tinti

Anbefalte innlegg

Hei alle! :)

Jeg får frysninger av all kunnskapen her inne, og føler nesten at jeg ikke kvalifiserer til å "forstyrre dere" med mitt teite spørsmål en gang, men jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg litt og tipse meg om hva jeg skal gjøre med skulderen min, jeg er litt bekymra. Jeg er ganske ny mht styrketrening (starta høsten 2013, nazi-fokus på riktig gjennomføring av de tre store, vært litt mindre aktiv dessverre etter ca oktober 2014, men prøver så godt jeg kan å ta noen tunge løft i garasjen til brutter'n ca annenhver uke nå for tiden). Jeg er veldig ydmyk i forhold til erfaringene folk har og synes det er en fantastisk bra stemning her inne, så jeg kvinner meg opp og slenger ut spørsmålet, og jeg tar imot råd med evig takknemlighet!!

Vel, dette er saken. Den ene skuldra (venstre) er "normal" og ser grei ut, mens den andre (høyre) er lavere, "flatere" på noe vis og har liksom ikke samme "kul". Dette er synlig når jeg står rett opp og ned og prøver å være nøytral i overkroppen foran speilet. Men når jeg flekser må jeg liksom løfte høyre skulder opp og bakover (ta i ekstra med "vingen") for å få begge til å se like markerte ut. Det føles også som om den "normale" skulderen rett og slett sitter bedre på plass, mens den høyre skulderen virker som den liksom henger litt ned og forover og ikke er så "fast".

Under trening virker den venstre (og fine :p) skulderen mye tightere og jeg føler jeg får mye bedre kontakt. Etter trening, hvis jeg ikke passer på, så kjennes det rett og slett ut som om den har fått kjørt seg, men ikke den andre. Dette resulterer i at jeg får et kronisk fokus på høyre skulder og prøver å få kontakt og kjenne etter hele tida, og la den styre løftinga på en måte. Jeg må også føye til at det knirker og knaker ganske så bra i den lave skulderen og at jeg feks ikke tar sidehev fordi det er så jævlig å både kjenne på og høre. Skapular sidehev går bra, men igjen, jeg føler jeg har mye bedre kontakt med den høye skulderen enn den lave, og det er ingen god følelse å føle at du trener kun en skulder når du faktisk kjører begge. Jeg har ikke noe problemer med å kjøre samme kg på begge armer i skapular, men det er følelsen av at den venstre skulderen ikke brukes maksimalt, litt vanskelig å forklare på noen annen måte, sorry... Jeg har ikke smerter, så det er mest jævlig fordi jeg ikke liker sånne "skjelett-lyder" og fordi jeg helt ærlig ikke aner hva det er og ikke vil gjøre ting verre o_O Det skal også sies at jeg ALDRI har hatt en skulderskade, aldri slått meg, aldri fått den ut av ledd eller falt på skulderen og har heller ikke noe ubehag i hverdagen annet enn knirk og knak under trening og løft, pluss den estetiske forskjellen da. Eneste gale jeg har gjort (som mamma advarte meg mot i hele ungdomstida selvfølgelig), var å ofte bære skolesekken på én skulder (høyre), fordi det var så mye kulere enn å bære den på begge, liksom. Hadde mamma rett...? Må jeg i en alder av 34 høre henne si "I told you so?" :dry:

Hva i allverden feiler det skulderen min? Er det forkalkning (hva innebærer det og hvorfor får man det?), er det slitasje, er det lite leddvann (kan man ha det i skulderen?) osv. Er det øvelser jeg kan gjøre for skulderen for å få den opp på nivå med den andre, er det uttøyinger, massasje, trykkpunkter eller andre øvelser jeg kan ta for å "tight'ne" den inn..? Eller er det omvendt, slik at den høye skulderen min er for tight..? Men det er jo den som føles normal.... hjelp...

Jeg er en ordentlig fattiglus som har ofra privatøkonomien i 4 år for å drive egen bedrift, så jeg har null penger til (dyre) behandlinger... :( Men jeg tar imot anbefalinger på behandlinger o.l., så får jeg heller ta pengeproblematikken i andre rekke.

På forhånd tusen takk, evig takknemlig...... :notworthy::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som feilaktig bevegelse av det ene skulderbladet.

Ser det lave skulderbladet slik ut på baksiden?

F1.large.jpg

.....hvilket av disse skulderbladene på dette bildet tilsvarer det skulderbladet som er "feil"? Jeg ser at det ene stikker mer ut enn det andre :) Jeg skal få noen til å sjekke for meg. Dette var interessant! Jeg har forøvrig testa den øvelsen der du står med ryggen klistra inntil en vegg, og så tar du armene opp og ned over hodet med albuene ut inntil langs veggen. Da kjenner jeg at det er et punkt (det kjennes ut som det er under det høyre skulderbladet faktisk, eller iallefall i forbindelse med) der det knepper ganske godt hver gang. Det er som om noe (som en sene eller noe) knepper over noe annet, som i at det er feilplassert, hvis det makes sense. Tusen hjertelig takk for input, jeg skal sjekke (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge skulderbladene i bildet er "feil".

Ja jeg synes naprapaten der kom med gode forslag.

Styrk serratus anterior, nedre og midtre trapezius, og rotatorcuffen (alle fire).

Du må selvfølgelig også jobbe med stabilitet i skulderbladet (se video)

At skulderbladet knepper, kan indikere at skulderbladet ligger feil på brystveggen. Styrk musklene som jeg allerede har nevnt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge skulderbladene i bildet er "feil".

Ja jeg synes naprapaten der kom med gode forslag.

Styrk serratus anterior, nedre og midtre trapezius, og rotatorcuffen (alle fire).

Du må selvfølgelig også jobbe med stabilitet i skulderbladet (se video)

At skulderbladet knepper, kan indikere at skulderbladet ligger feil på brystveggen. Styrk musklene som jeg allerede har nevnt :)

Tusen takk! Har fått høre fra andre at det kan være forkalkning, men følte at du oppklarte mysteriet, og det virker sannsynlig at det er dette som er problemet etter litt googling (y) Will do, skal ha fokus på dette fremover. Sjekket ut skapular push-up, og kjente allerede der at det var noe galt på høyre side (virket nesten fraværende den serratus'en :whistle:), så den øvelsen skal jeg legge inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...