Ove_68 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Sitter og tenker på hvor vanskelig det var å få fatt i god informasjon om trening og kosthold for den vanlige ungdommen i gata på 90-tallet i forhold til i dag. Jeg trente på det lokale gymmet tidlig på 90-tallet. Vi hadde tre hovedkilder til informasjon. Den mest utbredte var god gammeldags bro science. Ble ikke kalt bro science den gang, men same shit, new wrapping. Den andre informasjonskilden vi hadde var det de lokale konkurrerende bodybuilderne fortalte oss. Snappet opp litt fra den ene og litt fra den andre. Til slutt kunne vi nok til å snekre sammen et skikkelig ubrukelig kukerundtprogram. Den tredje infokilden var magasiner. "Bodybuilding" og "FLEX"..... Der var det bilder av- og artikler om alle de store heltene... Arnold hadde pensjonert seg, men dukket opp i "FLEX" fra tid til annen med artikler og syke hardcore treningsrutiner. Dorian Yates, Flex Wheeler, Lee Labrada Lou Ferrigno, Porter Cottrell, Ronnie Coleman og han lave libaneseren Samir-etellerannet. Så var det bare å plukke litt ryggrutine fra Dorian Yates, armer fra Flex Wheeler, Bein fra Lou Ferrigno.... og gønne på med et enda mer ubrukelig kukerundtprogram. Verden har gått fremover tenker jeg nå, her jeg sitter og googler meg frem til pre-definerte programmer, rutiner og treningsfilosofier fra ulike coacher og trenere. Og i dag kan alt dokumenteres... Foretrekker jeg Rips tilnærming, så kan jeg benytte Youtube til å studere lavstangbøy og hip drive fra alle tenkelige og utenkelige vinkler. Skulle jeg (gud forby) foretrekke Cornelis Elanders prinsipper, så kan jeg hente videosnutter der han i detalj viser og forklarer hvordan en triceps kick back skal utføres. Eller om jeg kunne tenke meg å trene som landslaget, så kan jeg kjapt hente ut regneark med en Dietmar template. Hadde god informasjon vært like tilgjengelig på 90-tallet som det er i dag, så tror jeg det hadde vært betydelig flere sunne og sterke mennesker i 40-50-60-års alderen i dag. Sist men ikke minst må vi ikke glemme at det er akkurat like viktig å være kildekritisk i dag som den gang. Eller kanskje enda viktigere. Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32812-informasjon-og-tilgjengelighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.