Affi Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hei. Har vært å tatt rønken etter å ha gått med rygg/hoftesmerter i 2 måneder. Har endelig fått svar på rønken etter lang venting, men legen har ikke vært tilgjengelig for å gi en forklaring enda, har bare snakket med resepsjonist. Noen som kan fortelle meg hva dette betyr mens jeg venter i spenning fra legen? Utrettet Lumbal lordose. retrolistese på ca 4-5 mm av L5 i forhold til S1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32772-utrettet-lumbal-lordose-retrolistese-p%C3%A5-ca-4-5-mm-av-l5-i-forhold-til-s1/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Dette betyr at L5 (nedre ryggvirvel) har sklidd bakover. 'utrettet lumbar lordose' innbærer at svaien i ryggen er borte og at det er flatt (posterior pelvic tilt og flat back - og jeg tror det er vanligere at l5 ville ha sklidd frem og ikke bakover). Det kan allikevel hende at en av de andre (eller ingen) virvlene som har sklidd frem og at L5 retrolistese er korrekt. Valigvis kompenserer ett ledd for ekstensjon og ett for fleksjon, når hofta og kjernen ikke gjør jobben sin. PSOAS major er en viktig muskel som stabiliserer korsryggen og holder en sunn lordose (svai) uten at virvlene sklir ut bakover. Kraftige leddbånd, erector spinae, multifidus og til en grad quadratus lumborum hindrer fremoversklidning (anterolistese). Jeg ville ha satt i gang med å trene opp disse musklene (QL varierer) om det var meg. Veldig mange er svake i disse områdene! Utover dette så mistenker jeg at fremre kjernemuskulatur ikke holder brystet ditt på plass og at du 'kollapser' bakover, og dette tenker jeg at kan ha en rolle i årsaken til problemet ditt. Vanlig 'holdningsproblem' for overvektige og tidligere overvektige. Optimalisering av pusteteknikk, psoas og kjernestabilisering vil tenkelig kunne bedre dette. Jeg er ikke lege eller terapeut, og har jo ikke sett på deg, så det kan hende at jeg tar helt feil. Det er selvfølgelig lurt at du utarbeider en konkret plan sammen med legen din/terapeut. Legg ut en video av knebøy / markløft med view fra siden (hvis du allerede har det tigjengelig), så er det litt lettere å se hvor landet ligger. Affi 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32772-utrettet-lumbal-lordose-retrolistese-p%C3%A5-ca-4-5-mm-av-l5-i-forhold-til-s1/#findComment-1113984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Affi Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Tusen hjertelig takk for supert svar! Så mye mer enn forventet. Venter enda med trening til legen sir ifra men så straks jeg er good to go blir nok dette prioritert nr 1. Klarer hverken knebøy eller markløft sånn som hofta er nå, eller d går jo men blir tåra i øyan. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32772-utrettet-lumbal-lordose-retrolistese-p%C3%A5-ca-4-5-mm-av-l5-i-forhold-til-s1/#findComment-1114009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Tusen hjertelig takk for supert svar! Så mye mer enn forventet. Venter enda med trening til legen sir ifra men så straks jeg er good to go blir nok dette prioritert nr 1. Klarer hverken knebøy eller markløft sånn som hofta er nå, eller d går jo men blir tåra i øyan. Ikke belast ryggen nå annet enn med stabiliseringsøvelser for musklene jeg nevnte (referer med legen først). Det jeg mente var at du kunne legge dem ved dersom du hadde noen videoer fra før av. Etter min oppfatning må du må få ryggvirvlene tilbake i stabil stilling. Psoas og multifidus er første prioritet. Transversus abdominus og rectus abdominus må også involveres i å korrigere posisjonen til brystkassa, slik at du ikke henger bakover med overkroppen. Affi 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32772-utrettet-lumbal-lordose-retrolistese-p%C3%A5-ca-4-5-mm-av-l5-i-forhold-til-s1/#findComment-1114019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.