Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 24 år gammel jente som startet å trene i September 2014. Jeg har gått ned 12 kg, men var ikke akkurat stor fra før heller. Mitt problem er: hvordan kan jeg bli kvitt muffintops? Dvs, redusere hoftepartiet?

Jeg er 172 cm høy, veier 63 kg, og går ned ca 0,2-0,5 kg i uken. Jeg spiser sunt, drikker ikke flytende kalorier, forbereder måltidene jeg skal spise (ca 1200-1500 kcal tilsammen hver dag), og trener styrke 3-7 dager i uken avhengig av ulike faktorer.

Jeg har fått fine muskler og har gått ned ganske mye jeg har sagt tidligere. Problemet mitt er at jeg har redusert fettprosenten min på hele kroppen, men ser ikke ut til å bli kvitt det lille ekstra rundt hoftene mine.

På trening springer jeg i ca 20 min på ellipsemaskinen i sterk oppoverbakke + sterk motstand, før jeg går over til styrkeøvelser for hele kroppen (varierer øvelsene de ulike dagene).

Er det noen tips eller triks jeg ikke vet om? Jeg tar også Rapid Burn før trening, samt bruker CLA, Omega 3, Creatine Pyruvate for jenter, og ZMA-X på kvelden etter en hard treningsøkt.

Jeg bruker pulsmåler på trening sammen med min Garmin Vivosmart, slik at jeg alltid vet hvor aktiv jeg er og hvor hardt jeg har trent.

Vær så snill og hjelp :/

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32766-problemomr%C3%A5de-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Og hvilke øvelser gjør du i styrkedelen? Jeg synes du spiser lite mat. Hva med å skifte fokus fra vektnedgang til å bygge muskler? Spise i et lite overskudd, droppe kardio og trene tung styrke. Dette vil nok øke vekten din noe, men vil over tid jevne ut "muffins-toppen".

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Og hvilke øvelser gjør du i styrkedelen? Jeg synes du spiser lite mat. Hva med å skifte fokus fra vektnedgang til å bygge muskler? Spise i et lite overskudd, droppe kardio og trene tung styrke. Dette vil nok øke vekten din noe, men vil over tid jevne ut "muffins-toppen".

Frokost:

Havregryn med banan

eller

Chiafrø med kokosmelk og gojibær, samt litt sesamfrø

1 glass melk

Lunsj:

Yoghurt og proteinshake

eller

Hjemmelaget bolle (havremel, mandelmel, kokosmel, kokosolje istedet for smør etc etc)

Middag:

Hjemmelaget måltid med blanding av karbohydrat (søtpotet eller brun ris) og protein (kyllingkjøtt for det meste). Lager som regel gryteretter som jeg fryser ned, og har lagt en del grønnsaker oppi, som løk, champignon, spinat, paprika, tomat etc)

Kvelds:

Proteinshake og evt noe snacks som nøtter (bare en håndfull).

Det består kostholdet mitt av. Jeg vil gjerne gå ned til 58 kg, istedet for 63 kg.

Øvelser jeg gjør inkluderer:

Knebøy med stang og vekter

Benkpress

Bicepcurls og trening av triceps

Glutebridge og andre øvelser for rumpe (sprettrumpe 2015 <3)

Nedtrekk

Den øvelsen der jeg trekker opp hele kroppen fra gulvet og opp til en stang (husker ikke hva den heter).

Situps og andre mageøvelser

+ noen mindre øvelser med kettlebell og vekter.

Du mener at jeg burde spise mer og heller bare fokusere på å bygge muskler?

Hva er magisk med 58 kg? :) Ja, jeg anbefaler et strukturert styrkeprogram, der du har progresjon, samtidig som du øker mengdene mat. Dette vil føre til sprettrumpa, og generellt en bedre kroppssammensetning. Hvis kroppen ikke får nok næring vil heller ikke musklene vokse. Muskler tar mindre plass enn fett, og veier mer enn fett. Så du kan jo velge å "sulte-slanke" deg på lite kalorier og for mye trening/kardio og ende opp med samme kropp du har pr nå, bare i en mindre utgave. Eller du kan øke matinntaket og trene strukturert styrke og få en strammere, mer fit og en slankere kropp. Har du noen anelse om hvor mye protein, karbohydrater og fett du inntar per dag?

Hva er magisk med 58 kg? :) Ja, jeg anbefaler et strukturert styrkeprogram, der du har progresjon, samtidig som du øker mengdene mat. Dette vil føre til sprettrumpa, og generellt en bedre kroppssammensetning. Hvis kroppen ikke får nok næring vil heller ikke musklene vokse. Muskler tar mindre plass enn fett, og veier mer enn fett. Så du kan jo velge å "sulte-slanke" deg på lite kalorier og for mye trening/kardio og ende opp med samme kropp du har pr nå, bare i en mindre utgave. Eller du kan øke matinntaket og trene strukturert styrke og få en strammere, mer fit og en slankere kropp. Har du noen anelse om hvor mye protein, karbohydrater og fett du inntar per dag?

Jeg får i meg ca 1,2 g proteiner per kg kroppsvekt jeg har. Har ikke anelse om karbohydrater, men vet at det er ca balansert likt med proteiner.

jeg sulter meg ikke btw :) klarer sjelden å få i meg så mye mer mat, da jeg ofte ikke er sulten pga stress med skole, jobb etc. + jeg sliter med en depresjon (pga samlivsbrudd der samboer var utro og begynte med narkotika), noe som har gjort at jeg har nedsatt matlyst. Men vet at jeg må få i meg riktig mat, og klarer derfor å presse i meg ca 1500 kcal til dagen. Vet ikke om jeg klarer å spise noe særlig mer, men jeg kan prøve.

58 kg er det jeg var på noen år tilbake før jeg begynte å studere på universitetet. Jeg er faktisk allerede slankere enn det jeg var på den tiden (sikkert noe å gjøre med at jeg nå har fått fine muskler og en mye mer fit kropp), så jeg kan så å si legge vekk det tallet :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...