Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Er nå i gang med å skrape av litt fett og tiden er egentlig inne for en deload på treningsfronten. Sannsynligvis ikke neste uke, men uken etter.

Det sies jo at man skal trene hardt og tungt på diett for å holde på muskelmassen. Vil det da bli et problem om man spiser på kaloriunderskudd under en deload-uke hvor treningsbelastning og mengde er betydelig mindre?

Eller betyr ikke en uke så mye at dette er noe man trenger om å tenke på? :)

Planen er forøvrig å ha 1-2 lette styrkeøkter, samt en 4X4 intervall økt og noen gåturer. Går for kaloriunderskudd de fleste dager. Det var i hvert fall planen. :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32543-kaloriunderskudd-og-deload/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med å trene tungt på kcalunderskudd ligger mer i det at du ikke skal redusere vektene og kun pumpe slik som har vært vanlig i bodybuildermiljøet før konkurranse "fordi man skader seg om man trener tungt på kcal-underskudd".

Men, hvorfor deload en hel uke? Personlig merker jeg at jeg har mer utbytte av 3 dager helt fri enn en hel uke med lette vekter f.eks.

Tilbake til spm ditt; lider muskelmassen din noe mer om du kjører deload på kcal underskudd. Jeg tipper Nei. Så lenge kostholdet er der det bør så tviler jeg på at det er noen krise.

Dette med å trene tungt på kcalunderskudd ligger mer i det at du ikke skal redusere vektene og kun pumpe slik som har vært vanlig i bodybuildermiljøet før konkurranse "fordi man skader seg om man trener tungt på kcal-underskudd".

Ok? Slik jeg har forstått det har det også betydning med tanke på konservering av muskelmasse ved kaloriunderskudd.

Men, hvorfor deload en hel uke? Personlig merker jeg at jeg har mer utbytte av 3 dager helt fri enn en hel uke med lette vekter f.eks.

Er slik jeg er vant det fra de jeg har lest treningslitteratur av (f.eks JoeDeFranco, Wendler, osv), men er selvsagt åpen for endringer.

Hvordan merker du at du har MER utbytte av 3 dager helt fri enn en hel uke med lette vekter? Får du hvilt deg mer eller blir det for mye hvile med en hel uke?

Tilbake til spm ditt; lider muskelmassen din noe mer om du kjører deload på kcal underskudd. Jeg tipper Nei. Så lenge kostholdet er der det bør så tviler jeg på at det er noen krise.

Got it.

Kostholdet er jo som regel "bra" eller "rent", men var jo mer det å ligge på et jevnt underskudd. Spiller sikkert ingen stor rolle. :)

Ok? Slik jeg har forstått det har det også betydning med tanke på konservering av muskelmasse ved kaloriunderskudd

Ja men du beholder ikke mer muskelmasse ved å pumpe lette vekter og kjenne på pumpen, enn å faktisk ta i et tak og trene slik som man ellers gjør :)

Er slik jeg er vant det fra de jeg har lest treningslitteratur av (f.eks JoeDeFranco, Wendler, osv), men er selvsagt åpen for endringer.

Hvordan merker du at du har MER utbytte av 3 dager helt fri enn en hel uke med lette vekter? Får du hvilt deg mer eller blir det for mye hvile med en hel uke?

Tar jeg 3 dager helt fri så merker jeg ingenting på styrken. Forsøker jeg deload med lave vekter så går det aldri og kjører meg hardt uansett på en eller annen måte og oppnår ikke det jeg prøver. Finnes ikke noe som heter å trene lett hos meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...