Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har et spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Jeg driver å slanker / endrer livsstil fortiden og har nå kommet over noe en venninne anbefalte, nemlig ketolysekuren. Denne kuren/dietten har jeg aldri hørt om og finner ikke ut hva det er og hva det går ut på. Da jeg gikk inn på nettsiden til dietten var det en startpakke på 650 kr ca med en del kosttilskudd og en bok. Men hva er denne dietten for noe? Hva går den ut på og er den anbefalt å gå på?(n)

Håper noen kan hjelpe meg med dette!:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32535-ketolysekuren-ja-eller-nei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ketolysekuren er bare et navn funnet på av noen som forsøker å selge en ketogen diett. En ketogen diett er en LCHF-diett som er så lav på karbohydrater at du havner i en tilstand som heter ketose. Det er individuelt hvor lavt du må gå for å få noe særlig med ketonlegemer i blodet, men 30-50 gram er nok et greit utgangspunkt. Samtidig bør ikke proteininntaket overdrives, men et inntak på f.eks. 1,5 gram per kg kroppsvekt (som er mer enn nok for "alle") er helt innenfor. Resten av energien må du hente fra fett.

Maten man spiser på et slikt kosthold er bl.a. kjøtt, fugl, fisk, egg, nøtter, fete meieriprodukter og grønnsaker (minus de mest stivelsesholdige). Det er altså helt naturlig mat, så dietten er ikke farlig på noe vis. Den eneste utfordringen er at det kan ta noen dager eller uker før kroppen vender seg til å brenne fett i stedet for karbohydrater. Det er mange flinke bloggere som skriver om denne typen dietter, for eksempel kan du ta en titt på denne innføringen til Espen Rostrup: http://espenrostrup.com/innforing-i-balansert-lavkarbodiett/

En annen flink som skriver på norsk er Pål Jåbekk. I Sverige har man "kostdoktorn" Andreas Eenfeldt, mens noen av de mest populære amerikanske er Robb Wolf og Mark Sisson. Jåbekk, Wolf og Sisson er vel like mye paleo/steinalderkosthold som de er LCHF, men alle de nevnte anbefaler karbohydratrestriksjon for vektnedgang.

Når alt dette er sagt, så er det ganske mye stress å få til en optimal ketogen diett. En noe løsere LCHF-løsning, der man kan spise opp mot 100-150 gram karbohydrater og ubegrenset med protein, er mye enklere å gjennomføre i praksis. Ulempen er at man da må følge litt med på kaloriinntaket, mens man på en riktig sammensatt ketogen diett nærmest mister sultfølelsen og er dømt til å spise i kaloriunderskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...