Gå til innhold

Trening og graviditet


YummiMummi83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min case pr dagsdato:

Jeg trener en del på senter, Elixia som regel. Mye hard styrke med vekter og kondisjon med løping og spinning. Har gjort dette i mange år nå, har ingen problemer med trening hittil i forhold til formen men løping har blitt litt for hardt nå så det har jeg kuttet ut. Oppoverbakker og trapper er drepen! Rett og slett helt jævlig er det blitt :( Jeg blir ekstrem tungpusten og det føles ikke som noe som er godt for meg eller ungen( jordmora sa at da er det som regel ikke bra heller).

Jeg har også gjort noen justeringer ang tyngden og intensiteten på treningen for ikke å skade barnet som vokser i magen og bruker pulsbelte med klokke hver eneste gang fordi jeg ikke klarer å holde igjen uten den. Leste ett eller annet sted her på nett at man max burde gå opp til 85 % av makspuls om man er i god form og er godt trent når man blir og er gravid. Ved trening med høyere makspuls kan ungen slite fordi den ikke får nok oksygen og dermed kan det bli hjerneskadet eller det kan få andre verre konsekvenser.

For utrente som er gravide så tror jeg grensen for hvor hardt man burde ta seg ut ligger på/ved andpustenhet som føles behagelig, man skal ikke bli uvel eller dårlig på annet vis. Lett økt puls er bedre enn ingen trening! Men her har kanskje flere av dere andre flere innspill da jeg ikke har så mye peiling på dette området.

Jeg slet veldig med motivasjonen i begynnelsen da jeg elsker jaget etter høy puls og syntes trening i begynnelsen av graviditeten var blitt mer en plikt enn moro men med pulsklokke og disiplin over den verste fasen har det gått overraskende bra å ta det roligere frem til nå og jeg håper det fortsetter slik en laaang stund til. Jeg blir irritabel og fryktelig urolig/rastløs uten å trene, minimum 3 økter pr uke må til.

Jeg har nå begynt å få ungen litt høyt opp mot brystene og ser at pulsen til ungen begynner å komme inn på målingene. Dette kan bli forvirrende for meg da målingene hopper veldig eller konstant viser pulsen til ungen (ikke ønskelig for min del).

Noen som muligens har ideer om hvordan jeg kan bruke pulsbeltet for å slippe å få inn pulsen til ungen? Hittil har jeg hatt det på meg på vanlig måte med elektrode greiene fra beltet rett under brystene men nå sist jeg var på spinning så måtte jeg flytte båndet da det ble altfor forstyrrende. Jeg flyttet båndet mot venstre slik at jeg får elektrode greiene på båndet for det meste på venstre side. Hjertet mitt ligger her (de fleste andres også forhåpentligvis ;p). Da sluttet jeg å få inn ungens puls men er litt spent på om dette er riktig eller ei. Jeg hørte et eller annet sted at det kunne fungere om man hadde problemer med å få inn pulsen. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det føles helt uvirkelig å gå fra flat mage til den svære bolla jeg er blitt. Jeg kan ikke huske at den var så flat å veltrent før men nå etter å ha vært en bolle i noe som føles ut som evigheter kan jeg aldri se for meg at den blir det samme igjen. Jeg tipper denne graviditeten har endret kroppssynet mitt ganske radikalt.

Jeg gjør mitt for å vedlikeholde styrken og kondisjonen under graviditeten. + at jeg er litt streng ang kostholdet. Man trenger ikke spise gotteri hver dag BARE fordi man absolutt VIL så innmari ha det. Ang dette er det bare å være hard mot seg selv, er ikke bare deg du skal ta vare på. Den lille i magen har ikke godt av søtsaker fremfor ordentlig mat, så dette må man prioritere. Forskning viser også at evt kvalme forebygges og går fortere over ved å spise variert og jevnlig hver dag(men dette er utrolig individuelt uansett hverdan man vrir og vender på det). Jeg har i grunn ikke slitt så veldig på dette området eller ang snop. Etter nyttår har jeg vært uten snop i 7-8 uker men nå denne uken så har jeg spist litt. Er tross alt under 2 uker til termin for min del og kroppen min har vært litt sugen på litt snop i det siste så da har jeg tatt meg en liten pose med snop. Men da har jeg ikke kuttet de andre måltidene, må jo fremdeles ha jevnlige måltider med variert innhold det gir meg godt med energi til å yte hver dag.

Ang trening har det blitt ca.2-3 fullkroppsøkter med styrke pr uke igjennom hele svangerskapet og frem til for ett par uker siden var det også spinning 1-2 ganger pr uke. Spinning ble rett og slett for slitsomt, jeg sloknet ca.30 min til 1 time etter å ha satt meg ned etter økta og da det hadde vedvart i ett par uker forstod jeg etterhvert at kroppen sa i fra at det ble litt for hardt selv om tempoet var blitt skrudd kraftig ned over lengre tid. Må jo nesten kunne være sosial om kveldene :) Spinning har siden blitt erstattet med 1 økt styrke.

Jeg merket litt smått til verking i ryggen etter nyttår, mest etter at jeg hadde vært å trent styrke, når jeg lå på siden og på rygg i sengen. Plutselig fikk jeg ett par opplevelser med hekseskudd aktig smerter i ene rumpa med kraftig stråling nedover. Det er ikke uvanlig med prolaps o.l under graviditet pga at hormonene gjør leddene mye mykere og dermed er det lettere å få en evt skiveutglidning eller fare for å være på vei til å få det. Jeg forstod fort at jeg hadde fått noe borti denne gata.

Så jeg droppet derfor knebøy i smithrack, gående utfall og strak mark, også lettere varianter som finnes i slynge mm. Jeg kjente at de også ga meg smerter etterpå. Har siden kun tatt tåhev med egenvekt, leg og hamstring curls sittende på slike fancy apparater som egner seg for slikt eller i slynge + litt glute brige liggende på gulvet uten ekstra vekter evt i slynge.

Jeg trappet også opp øvelsene planke, sidehev i planke, 2 typer bekkenøvelser jeg ikke vet hva heter og aldri har sett folk gjøre. Føler meg spesielt dum der jeg står mellom andre øvelser og gjør disse bekkenøvelsene. Begge gjøres stående. Den ene er å tippe bekkenet sakte forover og bakover med lett knekk i knærne og føttene i hoftesbreddes avstand til hverandre. Den andre er å løfte annet hvert bein med hofta, sakte dette også(har ikke peiling hvordan denne skal forklares nærmere, må sikkert filmes).

Uansett hva alt dette skulle være godt for: jeg har ikke hatt noe mer smerter i rumpa og formen er absolutt ikke dalende. Jeg føler meg fortsatt utrolig sterk i rygg, skuldre, armer mm. Er bare gått ned noen kg i manualler og stang med vekt for å holde vedlike formen.

Akkurat nå for tiden så ser jeg frem til tiden etter fødselen der jeg endelig kan begynne med knallharde kardio økter igjen + pull-ups og andre presse øvelser igjen <3 Det har jeg jaggu savnet! Utrolig hvor mye morsommere trening er når man kan få lov å presse seg litt og kan måle fremgang/resultatet.

post-36099-1444099866386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...