Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har nettopp begynnt å trene skikkelig dei siste månane og eg prøver å gå ned i vekt og opp i muskler. Fettprosenten min er på rundt 25% og eg er ein 19 år gammel mann. Har startet en matplan som eg håper funker, men er ganske usikker. Trener mandag- Fredag

Man- Bryst, Tir - Rygg, Ons - Biceps og triceps, Tor - Skulder og Nakke, Fre - Bein og kondisjon.

kl 06.30. 1 protein shake (SLM smart)

kl 09:00 2 grove knekkebrød med gul/brun ost eller leverpostein

kl 12:00 4 grove knekkebrød (samme pålegg)

kl 16:00 Styrketrening i ca 1.5 - 2timer etterfulgt av en Shake (SLM smart)

ca kl 19:00 Middag (Salat/lasagne/pizza etc.. ka enn eg føle for å ete)

kl 22:00 3 knekkebrød.

Lørdag har eg fridag fra alt, så då ete eg stortsett det eg føle for og reise på en og anna fest

Note: SLM smart funker som måltidserstatning, så den holder meg mett i flere timer etter.

Hadde vert kjekt om noken av dokke som har meir erfaring enn meg kunne gitt meg tilbakemelding

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32223-ny-innen-trening-og-ny-matplan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Om du akkurat har startet å trene, anbefaler jeg ikke en 5-splitt - det er bedre å trene samme muskelgruppe et par ganger i uken. Kanskje du bør trene fullkropp eller en to-splitt?

Det ser ut som om du spiser litt lite - kan du regne ut et ca kcal-innhold og næringsinnhold på dette, f.eks på myfitnesspal? Høyde/vekt hadde også vært fint :)

Om du akkurat har startet å trene, anbefaler jeg ikke en 5-splitt - det er bedre å trene samme muskelgruppe et par ganger i uken. Kanskje du bør trene fullkropp eller en to-splitt?

Det ser ut som om du spiser litt lite - kan du regne ut et ca kcal-innhold og næringsinnhold på dette, f.eks på myfitnesspal? Høyde/vekt hadde også vært fint :)

Høgden min er ca 180 og eg vege 86kg. :)

Gjest QueenWinther

Med fem økter i uken har du CA et kilokaloriforbruk på 2937. Dette er ikke eksakt, fordi forbrenningen kommer an på mye forskjellig, som f.eks hvor urolig du er når du sitter stille - men dette er et fint utgangspunkt for velikehold av vekten din.

Med mindre denne shaken din inneholder fryktelig mange kcal, vil jeg estimere at du spiser for lite. Veldig mye knekkebrød - for mer kcal kan du eventuelt spise brødskiver. Ha gjerne på egg/kjøtt for proteiner, som det ser ut som du har litt lite av. vil også anbefale å SPISE i stedet for å ta shake, for da får du også i deg vitaminer/mineraler/kostfiber og antioksidanter.

Som en tommelfingerregel pleier vi å si 1.5-2gr protein per kg kroppsvekt, 1-2gr fett per kg kroppsvekt, og resten karbohydrater. :)

Jeg og reagerer på lite mat. Og ikke minst for lite proteiner og fett. Ville kuttet ut shaker og de store mengdene med knekkebrød og puttet inn skikkelig mat mat som kylling, fisk, nøtter, avokado, banan, havregrøt etc.

Å endre livsstil handler like mye om å innarbeide gode og sunne vaner og kostholdet et da det aller viktigste for å oppnå gode resultater og ikke minst for å holde på de resultatene.

Er også enig om at du burde starte med fullkroppsprogram 3 ganger i uka og så heller avansere når du har bygget opp et godt grunnlag.

• 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...