Gå til innhold

Skulder/arm skade

TrulsH

Anbefalte innlegg

Hei!, jeg befinner meg for øyeblikket i USA og de siste 5 ukene har jeg holdt på med en treningsform som heter Freeletics, på lørdag var jeg litt rask på avtrekkeren og varmet ikke opp skikkelig, etter settet jeg hadde som involverte pushups og paralelbar pullups, merket jeg en smerte i skulder/overarm, det er vanskelig å peke helt på hvor smerten er. Samtdig ble noen av fingrene mine numme. I dag er det torsdag og jeg har fortsatt smerter hvis jeg for eksempel prøver forsiktig å ta en pushup. Det er kunn hvis jeg prøver på dette at jeg merker smerte, eller hvis jeg holder hånda strakt ned til siden og presser inn mot låret/kroppen. Noen som har peiling på hva det kan være?

All informasjon taes imot med stor takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stråling fra skulder og ut i armen? Eller kun ut i triceps?

Alltid nummen i hånda? Merker ingenting under pullups?

Høres ut som typisk tilfelle av dårlig stabiliserte skulderblader for meg, men nå har du riktignok gitt lite informasjon :)

Resulterer ofte i at pectoralis minor klemmer for hardt over nerver og blodomløp som fører ut i armen.

pec_minor2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar Kjetil :) jeg er ikke nummen nå lenger det varte rundt 1 time etter trening, jeg merket ikke noe under selve treningen nei kun når jeg var ferdig. jeg kan holde armen over hode løfte og bøye den, men er når jeg prøver å utføre pushups eller pullups at det gjør vondt, det stativet jeg utførte pullups på var en sånn 2 stangs stativ, selve stativet var litt skeivt så lurer på om jeg har belastet høyre siden ganske mye mer enn venstre siden, jeg merker at jeg har en liten hard klump på toppen av høyre siden som jeg ikke har på venstresiden, trenger jeg bare hvile? ser ikke for meg at jeg bør trene så lenge smertene er tilstedet? jeg var så utrolig i flyten så er så utroligkjedelig om jeg blir satt på sidelinjen i lang tid nå :(

smerten føles som det går ut fra skulder til biceps/triceps, er vanskelig å si akkurat hvor, men er vertfall overarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen tåler ganske mye når den 'fungerer riktig'. En skeiv stang skal ikke føre til noen skade overhodet. Ofte er det bare 'dråpen', og dette vil innbille vedkommende om at det ble løftet for tungt, skeivt, eller lignende (det finnes selvsagt unntak).

Ut ifra det du forteller så mener jeg at min innledende antakelse er sannsynlig - du kan prøve å strekke litt på pec minor og se om det gir resultat (fungerer enda bedre kombinert med massasje). Om denne muskelen er full av knuter så er du nok inne på noe. Levator scapulae er også ofte medsyndig (stiv nakke, spes. etter trening?)

Legg ut et bilde av ryggen din i avslappet stilling (stående), og ett fra siden; så kan det muligens gi noe bedre informasjon enn det du leverer ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok jeg skjønner, jeg har prøvd å tøyd og strekt litt i skuldre arm og bryst, da kommer nummenheten i fingrene tilbake, utrolig irriterende. får desverre ikke tatt noe bilde med det første, men mulig jeg må ta en tur til legen hvis det vedvarer. utrolig kjedelig å ikke kunne ta treningsprogrammet for øyeblikket :( det føles kaskje mer som om det går fra skulder og ned i i området mellom biceps og triceps, hvis det sier deg noe :p kan kanskje føle en liten antydning til litt stiv nakke på høyre siden, men gjør ikke noe vondt om jeg bøyer hodet noen veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som nervesmerter for meg. Medianus går også der, og press på denne vil kunne føre til en nummen følelse i hendene. Mest sannsynlig en form av pectoralis minor dysfunksjon etter hva jeg kan forstå. Bør være 100% fixable!

Good luck :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...