Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal gå videre fra 5x5 SL programmet som jeg har brukt en stund nå, og legge til litt mer volumtrening og isolasjonsøvelser.

Kan jeg fortsatt beholde 5x5 rep'ene på baseøvelsene, og legge inn 8-10 reps på andre øvelser som innebærer samme muskelgrupper uten at de "motsier" hverandre?

Et eksempel:

Skulderdag:

Miliærpress 5x5 (baseløftet)

Reverse flyes 3x8

Lateral Raise 3x8

osv..

Vil isolasjonsøvelsene ødelegge for baseløftet eller motsatt, eller vil de ikke ha noen innvirkning på hverandre?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31754-kombinere-lav-rep-og-hypertrofi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg lest noen tester eller studier rundt det, men av egen erfaring så skal det nok gå veldig fint. Personlig så kjører jeg 2 split, der den ene dagen er styrke og andre dagen volum. Har også kjørt liknende som du nevner der som har funket bra.

Hvis du satser på mer hypertrofi vil ikke å ha egen skulderdag (ala 3 eller 4 splitt) være å foretrekke. Da oppnår du hypertrofieffekt på skuldrene kun en gang i uken vs 3 ganger i uken på stronglifts.

Du kan gjerne fortsette å trene baseløftene hver gang, men kjør flere av øktene med litt lettere vekter og legg til isolasjonsøvelser i tillegg.

Hvis du satser på mer hypertrofi vil ikke å ha egen skulderdag (ala 3 eller 4 splitt) være å foretrekke. Da oppnår du hypertrofieffekt på skuldrene kun en gang i uken vs 3 ganger i uken på stronglifts.

Du kan gjerne fortsette å trene baseløftene hver gang, men kjør flere av øktene med litt lettere vekter og legg til isolasjonsøvelser i tillegg.

Hvordan vil du da anbefale å legge opp muskelgruppene til for eksempel en 2-splitt som kjøres 4 dager i uka?

Vil dette være en bra 2-splitt?

Dag 1: Bryst/skuldre/triceps

Dag 2: Rygg/bein/biceps

Kjøre mageøvelser annenhver trening, og trener mandag, tirsdag, torsdag, fredag.

Vil kunne fungere greit det og er vel ikke en helt uvanlig måte å sette det opp på. Men husk at bryst/skuldre/triceps er mye mindre muskelvolum enn rygg og bein, så forholdsvis har du en litt skjevfordeling. Splitt i over og underkropp er nok litt mer vanlig eller en push/pull splitt.

Du finner forøvrig masse gode ferdigoppsette programmer om du søker litt på artikkelsiden her.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...