Gå til innhold

Usikker jente med store drømmer.


kinetrine

Anbefalte innlegg

Satt lenge å tenkte på hva jeg skulle skrive i dette innlegget..hodet mitt er et eneste stort rot nå. Jeg er på siste året mitt på en bachelor innen økonomi og administrasjon, dette siste året går jeg fordypning markedsføring. Jeg har brukt litt tid på studiene, da jeg har byttet fra en bachelor til en annen mm. med andre ord så begynner jeg å føle meg litt gammel. Er 28 ved endt utdannelse.

Jeg har alltid vært veldig glad i trening og kosthold, interessert meg veldig for emnene. Ja, og å trene selv da selvsagt ;-) I år startet jeg som treningsinstruktør, en stor drøm jeg har hatt lenge. Etter at jeg fikk foten innenfor i treningsbransjen var det akkurat som noe bare klikket på plass hos meg, jeg fikk puste, det er jo her jeg hører hjemme :) For første gang klarte jeg å se for meg en hverdag etter studiene, at jeg faktisk kunne drive med noe jeg likte....frem til nå har det bare vært deprimerende å tenke på at jeg skulle ut i jobb, og at jeg mest sannsynlig ikke kom til å finne meg noen jobb som jeg kom til å trives i.

Nå har jeg begynt å titte litt rundt, etter muligheter. Hva skal jeg gjøre for å kunne jobbe innenfor trening? Hadde jeg vært 18-19 år i dag så hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde gjort. Da hadde jeg gått NIH, tatt en bahcelor der... Men nå er jeg snart 28, og jeg føler at jeg begynner å bli gammel. Jeg har studert lenge nå, og jeg klarer ikke å se for meg å skulle starte på noen ny bachelor nå. Har lyst til å komme meg ut i jobb snart. Så, det er her jeg kommer med spørsmål, som jeg håper at kanskje noen kan svare på her :)

Det jeg har tenkt en del på er å ta PT-utdanning høsten 2015. For meg så er det litt sånn "uff, alle tar jo pt-utdanning nå....jeg kommer sikkert til å bli overflødig"....for meg har dette vært en irriterende tanke, som jeg har jobbet hardt med å få bort. Jeg tror jeg hadde elsket å jobbe som personlig trener, og jeg tror faktisk at jeg kan bli en veldig dyktig en og :)

Det andre jeg tenker på, er at jeg har veldig lyst til å jobbe med overvekt. Har sett at AFPT har en videreutdanning som går på overvektsproblematikk. Driver å titter rundt på nettet for å finne andre muligheter for å få noe utdanning innenfor overvektstemaet, men finner ingenting annet.... Er det noen som vet av noe?

Nå har jeg jo en bachelor innenfor økadm med fordypning innen markedsføring,og jeg ønsker å ta en PT-utdannelse til høsten. I tillegg ønsker jeg å peile meg inn på overvektsproblematikk.

Det jeg lurer veldig på nå er rett og slett; kan jeg få til å bruke den utdannelsen jeg har, i tillegg til å kunne jobbe som PT og som instruktør for gruppetimer. Vet ikke helt hvordan jeg skal legge opp dette løpet....

Får man stipend og lån fra Lånekassen for å ta PT-utdannelse?

Beklager om dette innlegget bare ble surr, og vanskelig å lese...men det er sånn det er oppi hodet mitt for tiden ;-)

Håper på en storm av gode forslag hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer i stor grad an på ambisjonsnivået til hver enkelt PT. Besøker du et vanlig kommersielt gym à SATS/ELIXIA o.l, er det stor sannsynlighet for at de har en annen jobb ved siden av. Om du derimot oppsøker mer spesialiserte trenere innen (spesifikke) idretter, er gjerne dette ildsjeler som dedikerer seg i langt større grad, og samtidig som har dette som 100+ % stilling.

Jeg har jobbet som PT på 2 SATS/ELIXIA-sentere, og det er kun et fåtall som har vært på fulltid. Jeg mener noe/mye av problemet ligger i utdanningene, da mange "får seg en overraskelse" når de innser hvor selvstendige de står i yrket, og at det er mye salg og grunnarbeid som skal til for å lykkes.

PT-bransjen har lenge lidd under ansatte som tar veldig "lett" på jobben, mennesker som "tar et par timer" på kvelden for å tjene litt ekstra. Dette er kjempesynd for omtalen vi får, men det virker heldigvis som det er på bedringens vei. Stadig mer populære utdanninger = flere om beinet = større innsats kreves for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg svært lite kompetanse spesifikt på området annet enn det jeg får fra min egen PT. Jeg deler likevel et par tanker. Prøv å se på mulighetene i bransjen din, i stedet for begrensningene, å ha økonomi og administrasjon, med markefsøring i bakhånd er aldri dumt. Hvis du nå faktisk etterhvert skal livnære deg på å være PT så vil du jo trenger alt dette for å kunne gjøre god bedrift. Du vil da stå mye tryggere som selvstendig, med større kunnskap om drift og markedsføring enn mange andre i bransjen. Bruk det til din fordel.

Ang. utdanningen din videre ville jeg gått litt inn i meg selv og virkelig funnet ut av hva jeg ville. Hvis det er dette du vil satse på hadde jeg prioritert mer og ordentlig utdanning. Føler selv det er alt for mange som har tatt kun en PT-utdanning, og ikke har nok kunnskapsgrunnlag om kroppens anatomi til å faktisk bli fullverdige tilbydere.

Personlig ville jeg aldri valgt en trener som ikke har minst en bachelor i bevegelsesvitenskap eller lignende som basis. Jeg er en person med mye skader og svakheter i kroppen, og trengte derfor ikke bare noen som kunne motivere meg og passe på riktig teknikk, men også hjelpe meg å finne alternativer når kroppen min svikter, og derfor likevel gir meg et fullgodt treningsprogram for hele kroppen. I tillegg har han funnet ut et par ting jeg ikke visste selv ved å analysere bevegelsmønstrene mine når jeg trener, problemområder jeg har som viser seg å stamme fra andre steder enn der jeg har vondt. Dette er ting jeg nå er bevisst på og derfor klarer jeg å trene mer riktig, slik at jeg styrker opp svakheter i stedet for å gjøre øvelser som faktisk ville hatt motsatt effekt.

Tenker for din del spesielt, hvis du vil fokusere på overvekt, der det vil være mange kunder som også sliter med slitasjeskader av å bære på for mye. Nå tviler ikke jeg på at du er både flink og kunnskapsrik, men ville i alle fall tatt en runde med meg selv og tenkt litt gjennom dette.

Uansett skal du ha masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg føler ikke at jeg er usikker på hva jeg ønsker å gjøre, jeg vil virkelig utdanne meg som PT, og jobbe med trening og mennesker. Dersom jeg interesserer meg for noe så går jeg inn for det 100%, og suger til meg alt av læring jeg kommer over.

Har vel egentlig bestemt meg for at jeg ikke skal gå noen bachelor, jeg ønsker å komme meg ut i arbeidslivet nå. (i alle fall om kort tid). Tenker å søke på PT-utdannnelsen på NIH, denne er 30 studiepoeng, altså ett halvt studieår. Tenker på om det er noe mer jeg kan fylle på med, andre alternativer som jeg ikke har sett?

Som sagt har afpt et kurs i forhold til overvekt, men finnes det noe annet jeg burde vite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...