Gå til innhold

Makspuls?


ReBella88

Anbefalte innlegg

Ser hele tiden at man skal ligge på så og så mange % av makspuls for å forbrenne mest. Greit nok. Men hvordan finner man egentlig makspulsen sin?

Synes å huske at man skulle ta 220 - alder,men det kan da umulig stemme? Da jeg tok intervaller med spurt-rask gange her om dagen var pulsen min oppe i 205-210.

En annen ting: hvordan holde pulsen stabil på f.eks. 85% av MP? Når jeg løper/jogger etc. så stiger den jo hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mest nøyaktige måten å finne makspulsen på er å teste den. Dette kan gjøres ved at man varmer godt opp, løper 3 drag av 4 minutter i en fart hvor man unngår melkesyre. 2-3 min rask gange rolig jogg mellom. Så starter man det siste dragen (drag 4) og løper til man ikke klarer mer. Da har man ca funnet maxpulsen (differanse på ca 5-10 slag). Må gjøres i bakke eller med stigning på mølla..

Det å kunne finne riktig fart for å holde pulsen stabil er vanskelig, enkleste er å jogge/gå slik at man har riktig puls. Når den stiger over ønsket nivå, senk farten litt. Etterhvert som formen blir bedre vil det være enklere å holde pulsen stabil.. Forøverig helt naturlig at pulsen øker til lengre ut man er i ei treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...