Mortiie Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Har skiftet til frontbøy fra knebøy siden jeg har ganske skjev rygg, og fikk beskjed om det var bedre for ryggen min. Men når jeg tar frontbøy føler jeg det veldig i ryggen, akkurat som om jeg nesten trener ryggen like mye som beina. Har hatt teknikksjekk, så føler ikke at det er problemet, men skal jo to alt med en klype salt. Er det normalt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31447-f%C3%B8ler-jeg-trener-ryggen-n%C3%A5r-jeg-tar-frontb%C3%B8y/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Vika Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Hvor i ryggen kjenner du det? Det er større belastning på øvre rygg ved frontbøy i forhold til vanlig knebøy pga. den økte vektarmen fra der stangen ligger til ryggmusklene som holder brystet oppe. Nedre rygg skal ha betraktelig mindre belastning enn ved vanlig bøy fordi hoften skal helst gå mer rett opp og ned i motsetning til bakover som i vanlig bøy. Hvis du ser på bildet, så kan du se at ved frontbøy (til venstre) så er avstanden fra ryggmusklene som holder brystet oppe til stangen er veldig lang. Det er dermed en stor utfordring å holde kassen oppe i forhold til de andre stilene. Avstanden ved de forskjellige stilene er forsøkt illustrert ved å tegne avstanden fra baksiden av skuldrene til der stangen ligger. Den avstanden er gjerne 5-10 ganger større ved frontbøy enn ved lavstangbøy og det forklarer hvorfor det er veldig mye mer utfordrende å holde brystet oppe og hvorfor belastningen på øvre rygg er større ved frontbøy. Legg også merke til avstanden fra hoften til stangen i de tre tilfellene. Hvis du blir helt kjørt i nedre rygg av frontbøy, så er det sannsynligvis fordi du ikke klarer å få hoften og knærne langt nok frem. Hvis du da "faller ned" i samme posisjon som i lavstangbøy (til høyre), så vil avstanden fra hoften til stangen være enda lengre og belastningen være enda større. Hvis du ser litt på tegningen, hva tror du er grunnen til at du blir sliten i ryggen? Hvor blir du sliten? playfair90 og Broseidon 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31447-f%C3%B8ler-jeg-trener-ryggen-n%C3%A5r-jeg-tar-frontb%C3%B8y/#findComment-1070920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mortiie Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 Takk for bra svar. Jeg blir mest sliten nederst/midten i ryggen. Men jeg bretter armene mine bakover, og legger dem ikke i kryss, hvis jeg bare prøver hjemme uten vekter kjenner jeg det ikke så hardt i ryggen som vanligvis gjør hvis krysser armene mine. Virker som jeg har dyttet brystkassa lenger ut enn nødvendig for å kompansere for at det blir for mye vekt fremover, og dermed fått en ganske stor svai i ryggen som har resultert i at jeg kanskje har dyttet ryggen opp på hvert løft i tillegg. Vanskelig å si uten å prøve seg frem med vekter, men det kan hende det er derfor. Tror jeg skal prøve med armene i kryss neste gang, og se om det hjelper Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31447-f%C3%B8ler-jeg-trener-ryggen-n%C3%A5r-jeg-tar-frontb%C3%B8y/#findComment-1071004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.