Gå til innhold

Intervaller og styrketrening


anonym84

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg trener en del intervalljogging på tredemølle + langturer i rolig tempo ute, i det siste 2 ganger førstnevnte og 1 gang sistnevnte. Målet er vektnedgang/holde vekten stabil. Men jeg er bare passe fornøyd med resultatene og har noen spørsmål:

1. Hvor viktig er kosthold sammenlignet med trening?

2. Hva er best for vektnedgang, og gjerne bygging av litt muskler/stramme kroppen litt til av:

a) To ganger intervalltrening + en gang langtur sakte + 1 gang styrke i uken

B) 1 ganger av alle tre i uken

c) 2 x intervalljogging + 1 x styrke

d) Som jeg gjør nå, intervall x 2 + langtur x 1

3. Hvilke styrkeøvelser er best for vektreduksjon?

Må legge til at tre ganger trening i uken er det jeg realistisk kan få til, og ikke totimes økter.

Takkknemlig for alle svar.

Ja, hvis noen har tips om sunn/mager lunsj, som går fort å lage, så tips gjerne om det også:) Jeg er ikke så flink med mat og blir ofte lettvinte, halvusunne løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Kosthold har alt og si - trening (når det kommer til vekt) er mer som et supplement til vektnedgang. Styrketrening har derimot mer å si når en ønsker å stramme opp, bygge muskler.

2. Du er passe fornøyd, så tolker det dit at du ikke har for mye fett, men en dvask og slapp kropp. Løsning her er muskler for å stramme opp - dette oppnås gjennom styrketrening. Meld deg inn på et senter, skaff deg en dyktig PT for teknikktrening og et godt program. 2-3 ganger styrke og 0-1 gang i uken med kondisjon sånn ca.

3. Personlig Trener. De beste øvelsene kan ofte være litt teknisk krevende til å begynne med, og feil teknikk gir dårlig fremgang og lett skader. Nå er det ikke sånn at enkelte øvelser fjerner fett bedre enn andre, og det eneste som hjelper her er å tenke energi ut vs energi inn. Et forslag til en blanding her kan være en form for sirkeltrenign hvor du trener både lett styrke og kondisjon i ett. Styrketrening hjelper derimot på med å bygge muskler, styrke kroppen og forme den. Hvilken øvelser avhenger litt av erfaring fra før, mulighet til veiledning osv. Ta en titt på f.eks. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

To timers økter er sjeldent nødvendig, og for mange blir resultatet den siste timen minimalt da energinivået er mye lavere, samt teknikken svekkes. Er en effektiv kan en utrette mye kort tid - all trening er bedre enn ingen trening ;)

Hva jeg pleier å spise til lunsj: egg, makrell i tomat på brød/rundstykke, blanding av karbonadedeig, egg, løk og tomat, lefse med egg og røktlaks, salat med kylling, pannekaker med havregryn, egg, melk, bakepulver og kanel. Mye av dette kan lages dagen i forveien, og stå i kjøleskapet over natten. Kan også lage mat for 2-3 dager fremover mens en er i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...