Gå til innhold

Vektløfting og keratoconus


Patience

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 21 år gammel gutt og har fått diagnotisert keratoconus (mild grad) - en genetisk arverlig øyesykdom som fører til en fortynning av hornhinnen over tid. Dette fører til blurry syn og nærsynthet. Jeg skal få behandling for dette (mindre operasjon) med en prosedyre som heter CrossLinking. Dette skal stoppe sykdommen i å bli værre og styrke hornhinnen. Akkurat nå har jeg sykdommen kun i venstre øye, men vil få behandling for begge øynene da sykdommen er bilateral og kan "aktiveres" når som helst.

Jeg fikk beskjed av legen om at vektløfting setter mye press på øynene og kan ha negativ effekt for keratoconus-pasienter. Det kan motvirke operasjonen og medisinen. Jeg trengte ikke å kutte det helt ut, men kutte ihvertfall ned på det. Det er ikke påvist en direkte sammenheng mellom keratoconus og vektløfting, men det var en educated guess fra legen.

Jeg lurer på om noen andre har keratoconus og driver med vektløfting? Hva har dere eventuelt erfart og hva har legen sagt til dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal være forsiktig med å overprøve legens anbefalinger, men som optiker har jeg ikke hørt om at styrketrening kan gi negativ utvikling av keratokonus. Det stemmer at man i korte tidsrom kan få forhøyet intraokulært trykk som følge av fysisk aktivitet, men dette har hovedsaklig sammenheng med grønn stær (glaucom).

Var det almennlege eller øyelege som ikke anbefalte denne kombinasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. :)

Legen sa det samme som du sier, at styrketrening kan øke trykket og ha en negativ effekt, men at cardio og løping går helt fint. Det var en øyelege og det er også han som skal utføre operasjonen. Jeg skal prøve å ha en mer spesifikk samtale om dette neste gang. Jeg skal bli innkalt flere ganger neste 12 mnd og dem skal prøve å se om styrketreningen motvirker operasjonen. Av det jeg selv har lest på nettet var det slik at fysisk aktivitet bør begrenses etter transplantasjon av hornhinne for keratoconus-pasienter. Jeg skal kun gjennom crosslinking.

På det friske øyet mitt var hornhinnetykkelsen over landsgjennomsnittet. Når det gjelder mitt syke venstre øyet var det på 1 punkt det var blitt fortynnet til nå. Resten av øyet var i ok tilstand med bra tykkelse, så jeg lurer på om hvor signifikant effekt styrketreningen har hatt på progresjonen av sykdommen siste 12 mnd. Jeg merket generell nærsynthet og blurry syn (venstre øyet) først for ca 1 år siden. (Skal sies at dette var etter en lang periode med kaloriunderskudd).

Jeg skal selvsagt ta legens råd på alvor og kutte ned på vektløftinga. Kanskje maksimum 3 ganger i uken. Tidligere har jeg alltid trent til failure på hvert eneste sett, (failure på 10. eller 12. rep) - lurer på om det gjør noe forskjell mtp trykk hvis jeg ikke pusher til failure?

(Å ikke trene til failure skal gå fint i sammenheng med kroppsbygging/hypertrophy.)

Lurer på om det å være i kaloriunderskudd/overskudd over tid for bulk/cut har noe å si. Ifølge øyelegen var det ikke så spesielt da hornhinnetykkelse ikke blir så mye påvirket av diett. Personlig føler jeg at mitt venstre øyet faktisk har blitt BEDRE siste 2 mnd. Har også ligget i kalorioverskudd selv om det kanskje ikke har noe å si. Sist jeg var hos optikeren hjalp ingen styrker på venstre øyet mitt - alt var blurry. Denne gangen hjalp det til nesten perfekt syn. Det kan hende det var noe med måleinstrumentet men jeg selv er ganske sikker på at jeg ikke driver med ønsketenkning. Øyelegens kommentar var at vi burde uavhengig av det, som kan være forårsaket av alt mulig rart, være sikre og ta crosslinking operasjonen.

Med det sagt har jeg blitt enda mer nærsynt siste 2mnd, spesielt gjelder dette på natta (da blir jeg veldig nærsynt) og innendørs. I sollys er jeg ikke nærsynt i det hele tatt. Optikeren sa jeg ikke trengte briller fordi graden av nærsynthet var så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...