Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg svarer i tråden her for ordens skyld:

Oppgi følgende:

- Alder: 21

- Kjønn: Jente

- Høyde: 168

- Kroppsvekt: 65

- Hva ligger baseløftene på nå? (Hvis du ikke vet så oppgi dette)

- Hovedmål med treningen (f.eks. styrke, muskelvekst, fett-tap, idrett): Miste fett, bli sterkere

- Treningserfaring: 3 år styrke

Jeg trenger hjelp med valg av treningsprogram. Har trent fullkropp + 2-splitt i en god stund, men trenger noe nytt.

Den viktigste faktoren for hvordan du skal trene er hvor mye framgang du allerede har gjort, i tillegg til målet med treningen din. Det er derfor det spørres om hva du løfter i baseløftene ;)

Hvis du har trent styrke i 3 år, men har vært forsiktig med vektene så kan du med fordel følge et nybegynnerprogram. Har du gjort framgang jevnt og trutt og løfter tunge vekter (relativt til kroppsvekt) så kan du med fordel velge et program for viderekomne. Det vil være forskjell på hvordan du trener hvis du løfter f.eks. 30kg i knebøy eller 80kg. Hvor mye løfter du i knebøy, markløft, benkpress og skulderpress? Hvis du ikke vet så er det sikkert lurt å følge et nybegynnerprogram, så får du gjort rask framgang.

Jeg svarer i tråden her for ordens skyld:

Den viktigste faktoren for hvordan du skal trene er hvor mye framgang du allerede har gjort, i tillegg til målet med treningen din. Det er derfor det spørres om hva du løfter i baseløftene ;)

Hvis du har trent styrke i 3 år, men har vært forsiktig med vektene så kan du med fordel følge et nybegynnerprogram. Har du gjort framgang jevnt og trutt og løfter tunge vekter (relativt til kroppsvekt) så kan du med fordel velge et program for viderekomne. Det vil være forskjell på hvordan du trener hvis du løfter f.eks. 30kg i knebøy eller 80kg. Hvor mye løfter du i knebøy, markløft, benkpress og skulderpress? Hvis du ikke vet så er det sikkert lurt å følge et nybegynnerprogram, så får du gjort rask framgang.

Knebøy: 65 kg (100 kg 1RM)

Markløft: 80 kg

Benkpress: 50 kg (1RM

Skulderpress: 40 kg

Mulig at jeg bør begynne på nybegynner igjen da? Når jeg startet å trene styrke, trente jeg med 30 kg knebøy, så har jo hatt litt fremgang.

Hvis det er en stund siden du har trent styrke så vil et nybegynnerprogram være et godt alternativ, i og med at de typisk legger opp til raskere progresjon enn program for viderekomne. Så kan du bytte programmering når du har gjort unna rask framgang de første ukene.

Jeg liker programmet Greyskull LP. Leser du siste post i den tråden der så er det en variant for viderekomne med ukentlig progresjon <ahttp://forum.fitnessbloggen.prod.hw.no/uploads/emoticons/default_y.png' alt='(y)'> Ellers er det mange som kjører 5/3/1. Det er et program som kan tilpasses veldig mye, og legger i utgangspunktet opp til månedlig progresjon.

Annonse

• 3 uker senere...

Trener slik nå:

a) tung overkropp

B) tung underkropp

c) bryst, skuldre, triceps (moderat)

d) rygg/biceps (moderat)

c) bein (moderat, høyrepetisjon, volum)

Kan jeg legge inn en økt til på rygg ila uka så det blir 6 styrkeøkter, eller virker det mot sin hensikt? Vil ha en sterkere rygg, og da er det vel bedre å trene denne flere ganger ila uka?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...