Gå til innhold

Anbefalte innlegg

har i flere år vore plaga med vondt i skuldera og vore gjennom gjennom flere voltaren kurer, men det kommer tilbake. no har eg begynta å trene for å komme i form og å gå ned i vekt,men har vore veldig forsiktig med å belaste overkroppen av den grunn.

kjenner at skuldera er sliten,men har ikkje måtte ta smertestillende for å få sove, så har ikkje tenkt meir over det. No fant eg ett punkt som "knirka" når eg knadde på det. einaste gang eg har kjent liknande er ved senebetennelse.

spørsmålet er om det er noen som har andre forklaringer på det eller om eg bør ta meg en tur til legen?

eventuellt råd om kordan eg bør trene for å styrke den?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31292-skulderproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig i hva stapedius skriver. Og i tillegg hjelper det å være bevisst over holdningen din og hvor mye du sitter framover lent. Jeg slet veldig med smertefulle skuldre som forplantet seg opp i nakken etterhvert. Det hjalp å massere litt nakken selv, og å ta små pauser fra skrivingen og bare bevege litt på meg. Også hjalp det veldig når jeg ble mer bevisst på når jeg stresset veldig. Men som sagt, Fysio ol. er alltid et veldig bra alternativ (y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31292-skulderproblemer/#findComment-1065914
Del på andre sider

Betennelsen er der for en grunn. Det er oftest et symptom av skade, og også kroppens naturlige respons for å helbrede stedet. Vevet kan ikke leges skikkelig uten betennelse. SÅ: Ikke bare vil volatren fjerne betennelsen (den naturlige legelsesprosessen), men den vil ikke gjøre noe med årsaken til betennelsen.

Det kan være lurt å ta MR for å se hvor skaden befinner seg, men et svært vanlig problem er at skulderens stabilisatorsystem ikke klarer å holde overarmsbeinet i socketen (glenoid fossa på skulderbladet). Grunnen kan være svake stabilisatorer, eller dyskinesis (dysfunksjonel bevegelse) av skulderbladet, da det ikke følger armens bevegelse.

Dersom du kun har en betennelse, og ingen ting er fysisk ødelagt, så kan du prøve dette.

Første steg er å kontrollere, og evt. fikse skulderbladets bevegelse:

Neste steg vil være å sørge for at rotatorcuffen er sterk nok til å holde overarmsbeinet i korrekt posisjon under bevegelse. (forkriteriet er at skulderbladet fungerer optimalt) Viktig at kun armen roterer under øvelsen, ikke la hele kroppen følge.

Innrotasjon: 8-12 reps, 2 sett, ikke tungt.

shoulder-internal-rotation.jpg

Utrotasjon: 8-12 reps, 2 sett , ikke tungt.

184_fig1.gif

Sidehev: Supraspinatus (den øvre RC muskelen) er mest aktiv de første 30 gradene, så du trenger ikke ta hantelen så høyt opp. Bruk vanlig nøytralt grep. 8-12x2 her også

DaveCole-Fig08.jpg

Aller sist så kan det hende at du trenger noe stretching, men det er umulig å rådføre deg på dette uten å ha sett på deg. Greit å ta kontakt med en sportsfysio eller lignende :-)

lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31292-skulderproblemer/#findComment-1065972
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...